Chair: Karen M. Lauridsen
Lokale: Salon 4 Stueetagen |
RT 1.1 Hvordan adresserer vi tværkulturel vejledning på kurser for speciale- og ph.d.- vejledere? Invitation til en fokuseret samtale om, hvordan man håndterer undervisning i tværkulturel vejledning.
RT 1.2 Quality in Net-based Higher Education and Academic ’Bildung’ Will our efforts for securing quality in teaching change when Academic Bildung is the lens? |
Chair: Ole Lauridsen
Lokale: TreeTop Lokale 2-3-4 Overetagen |
RT 1.3 Kompetenceprofil for academic developers Vi vil diskutere hvad der er kernekompetencer i det arbejde, som academic developers aktuelt udfører og i fremtiden gerne vil udføre – og hvilke konsekvenser ville en fælles kompetenceprofil få?
RT 1.4 Hvordan skaber vi nye kurser i et tværfagligt samarbejde? Hvordan skaber vi kurser i et tværfagligt samarbejde? Inspiration fra kandidatfaget: Kulturproduktioner og tværfaglige praksiskompetencer. |
Chair: Lene Tortzen Bager
Lokale: Mødelokale 2-4-6 Underetagen |
WS 1.1 Lærer-elev relationens betydning for gymnasieelevers motivation Hvilken betydning har lærer-elev-relationen for gymnasieelevers motivation? Hvordan kan lærere i praksis arbejde med relationen? Kan gymnasieerfaringer overføres til en universitetskontekst?
WS 1.2 Produktion og portfolioarbejde som redskaber til deep learning. Workshoppen vil gennem deltagernes erfaringer undersøge og diskutere det didaktiske potentiale i praksis. |
Chair: Peter Musaeus
Lokale: Mødelokale 1-3-5 Underetagen |
SYM 1.1 Tværfaglige uddannelser og tværfaglig undervisning Symposiet vil vise resultater fra et forskningsprojekt ved KU om tværfaglig undervisning. Projektets ni delprojekter adresserer forskellige problemstillinger og et rammeprojekt samler viden på tværs.
SYM 1.2 Tværfaglighed skal læres: Erfaringer fra to kandidatuddannelser på KU
SYM 1.3 Et studenterperspektiv på tværfaglighed: Tværfaglig identitetsdannelse på bacheloruddannelser |
Chair: Anne Mette Mørcke
Lokale: TreeTop Lokale 2-3-4 Overetagen |
WS 2.1 Nye opgaveformater – hvilke kompetenceformer? Formålet er at dele erfaringer med, hvilke kompetenceformer forskellige ’alternative’ opgaveformater kan anvendes til at evaluere. Deltagerne udfylder forberedte posters i diskussion med hinanden.
RT 2.1 Standarder for god undervisning – muligheder og faldgruber Fire oplægsholdere, som pt er engageret i udviklingen af en karakteristik og standard for den gode underviser, vil starte debatten med at fortælle om deres erfaringer. |
Chair: Peter Musaeus
Lokale: Mødelokale 1-3-5 Underetagen |
SYM 2.1 Perception of Blended Learning Inventory Udviklingen af og foreløbige resultater fra projektet, Perception of Blended Learning Inventory, præsenteres.
SYM 2.2 Based on our conceptual model and data, we want to facilitate a discussion of how to improve feedback and dialogue between students and educators in management education. |
Chair: Lene Tortzen Bager
Lokale: Mødelokale 2-4-6 Underetagen |
SYM 2.3 Undervisernes forståelse af masteruddannelsers praksisrelevans Præsentation af en undersøgelse af underviseres tolkning af læringsmål for masteruddannelser og deres tolkning af uddannelsernes praksisrelevans.
SYM 2.4 Faglig og personlig udvikling – Transformative læreprocesser i Akademisk Videreuddannelse Præsentation af en undersøgelse af studerendes læring på masteruddannelser og deres tolkning af uddannelsernes praksisrelevans.
SYM 2.5 At overvinde transferproblematikken i masteruddannelse Præsentation af lokalt udviklede pædagogiske rammer om masteruddannelser baseret på projekttænkning og aktive koblinger mellem uddannelse og arbejde. |
Chair: Mette Krogh Christensen
Lokale: Skovsalen Stueetagen |
POS 2.1 Kurser til undervisere på seniorniveau er et særsyn og inddrager sjældent færdigheder i at undervise på engelsk i internationale programmer; posteren præsenterer et sådant kompetenceudviklingsforløb.
POS 2.2 Aktiverende undervisning - eksemplarisk undervisning for universitetsundervisere Undervisning med aktiverende læringsformer i kursus om pædagogisk teori styrker adjunkter i refleksioner over egen praksis. F. eks. styrkes argumentationsfærdigheder via peer feedback på læringsmål og -aktiviteter.
POS 2.3 Videreudvikling af de kandidatstuderendes mundtlige præsentationsfærdigheder
POS 2.4 Implementering af et ny gennemgående kommunikationselement på kandidatuddannelsen i medicin, AU Aarhus University has implemented mandatory progressive communication courses at the 6 semesters of the medical master’s degree program. 1200 students attend the courses each semester.
POS 2.5 Overgangen fra studieliv til arbejdsliv Nyuddannede ønsker flere redskaber på studiet, men overgangen til arbejdslivet er også en identitetstransformation, hvor lærdom fra universitetet gradvist integreres og finder nye anvendelsesformer.
POS 2.6 Kvalitet i metodeundervisningen. Refleksion over refleksionsniveauer i Fagets Videnskabsteori Jeg vil præsentere en typologi for refleksion i metodeundervisning i den erhvervsøkonomiske bacheloruddannelse, der er udviklet ifm. undervisning ved Business & Social Science og Aarhus Universitet. |
Chair: Karen M Lauridsen
Lokale: TreeTop Lokale 2-3-4 Overetagen |
RT 3.1 Gode universitetspædagogiske lærebøger – dialog mellem forfattere og brugere Universitetspædagogiske lærebogsforfattere giver bud på den gode lærebog som oplæg til diskussion med lærebøgers brugere og læsere med det formål at give pejlemærker for bedre lærebøger i fremtiden.
RT 3.2 Feedback, evaluering og udprøvning i innovations- og entreprenørskabsundervisning Denne Roundtable henvender sig til undervisere og undervisningsplanlæggere der interesserer sig for feedback, evaluering og eksamensformer i undervisning der inddrager innovation og entreprenørskab. |
Chair: Louise Binow Kjær
Lokale: Mødelokale 1-3-5 Underetagen |
WS 3.1 VUF – Værktøj til udvikling af feedbackformer På denne workshop får du mulighed for at arbejde med VUF – Værktøj til Udvikling af Feedbackformer, som inspirerer med konkrete eksempler og som kan anvendes til udvikling af feedback aktiviteter.
WS 3.2 Et godt udbytte af undervisningsevaluering Hvordan får undervisere og studieledere et godt udbytte af undervisningsevalueringer? EVA præsenterer en aktuel undersøgelse og inviterer til dialog om undervisningsevaluering og kvalitet. |
Chair: Torben K. Jensen
Lokale: Mødelokale 2-4-6 Underetagen |
SYM 3.1 Praktikforløb i videregående uddannelser Med afsæt i en korttidsetnografisk undersøgelse af tre uddannelser (læge, sygeplejerske og idræt) vil vi diskutere de studerendes og vejledernes roller og de muligheder praktikken skaber for læring.
SYM 3.2 Klyngevejlednings styrker og svagheder i en kvalitets- og relevanspolitik Ud fra en typologi over vejledningsformer baseret på et litteraturstudie diskuteres styrker og svagheder ved klyngevejledning. SYM 3.3 Det er en udbredt forestilling, at forskning vejer tungere end undervisning ved ansættelse af VIP. I dette studie undersøger vi denne antagelse nærmere gennem interviews med bedømmere. |
Chair: Kim Jesper Herrmann
Lokale: Skovsalen Stueetagen |
POS 3.1 TREAT – Teachers Redesigning Educational Activities with Technology Udviklingsprojektet TREAT er en online ressource, der har til formål at styrke universitetsunderviseres viden om og færdigheder i brugen af digitale værktøjer i undervisningen.
POS 3.2 Vi beretter om erfaringer om vores arbejde med e-læring i forbindelse med et kandidatmodul om Computer-mediated Communication (CMC) på Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA).
POS 3.3 Astrofysik – et case-studie i brug af online-aktiviteter i universitetsundervsining og eksamen Resultater og tanker fra et kursus, hvor online-aktiviteter udgjorde 25% – inkl. eksamen. Undervisningsformen åbner mulighed for fx øget feedback samt en mere retfærdig eksamen.
POS 3.4 Har det en effekt at lære de studerendes navne? Litteraturen foreslår at lære de studerendes navne, men det praktiseres kun lidt. Jeg har undersøgt effekten af at lære navnene: Klimaet forbedres og de studerendes engagement øges betydeligt.
POS 3.5 Ud fra behovsanalyser blandt studerende og fagmiljøer på KU vil vi diskutere en revurdering af sprogkompetencernes rolle for uddannelserne, herunder pege på nye måder at integrere sprog og fag. |
Chair: Maria Hvid Stenalt
Lokale: TreeTop Lokale 2-3-4 Overetagen |
RT 4.1 Educational IT – marginal ændring eller revolution? Hvad er universiteternes strategiske situation? 'Radikal ny' med behov for massive investeringer eller ’alt ved det gamle'?
RT 4.2 Hvordan sikres udbredelsen af ”den gode digitale praksis” – fra ildsjælen til dig Den gode digitale praksis opstår ofte på baggrund af et udviklingsarbejde fra ildsjæle. Men hvordan for vi de gode eksempler frem i lyset til glæde for andre? |
Chair: Stacey M. Cozart
Lokale: Mødelokale 1-3-5 Underetagen |
WS 4.1 Teaching through the medium of English to diverse student audiences This workshop shares experience and ideas for the content and organization of professional development programmes for English Medium Instruction teachers.
WS 4.2 Workshoppen er bygget op omkring afvikling af et brætspil, hvor deltagerne skal vurdere og rangordne 9 plagiatcases, vælge sanktioner og generere forslag til forebyggelse af plagiat. Plagiatomfang, plagiattyper samt dominerende diskurser om plagiat vil desuden blive tematiseret. |
Chair: Berit Lassesen
Lokale: Mødelokale 2-4-6 Underetagen |
SYM 4.1 Hvilke forestillinger gør nystartede studerende sig om forskningsbaseret undervisning – og forskning i det hele taget? Hvordan oplever de at deltage i et forskningsprojekt? Hvordan oplever de deres udbytte?
SYM 4.2 ’Rigour-Relevance’ i de studerendes møde med forskningsbaseret undervisning Hvilke forestillinger gør BA- og kandidatstuderende indenfor samfundsvidenskab sig med forskningsbaseret undervisning og arbejdsmarkedsrelevans?
SYM 4.3 Studerende som medproducenter af forskning? Komparativt og etnografisk forskningsprojekt på KU om forskning-undervisnings-integration (på HUM og NAT) og særligt den variant, der involverer studerende som medproducenter af forskningsresultater. |
Chair: Anne Mette Mørcke
Lokale: Skovsalen Stueetagen |
POS 4.1 Et entreprenørskabsperspektiv på tværfagligt samarbejde Denne poster beskriver et udviklingsprojekt på KU, der vha. entreprenørskabsteori ønsker at styrke studerendes kompetence til at arbejde tværfagligt i forbindelse med projektarbejde.
POS 4.2 Innovationshjul – innovationsundervisningsforløb for fødevarestuderende på DTU DTU Fødevareinstituttet har konstrueret et årshjul for innovation i undervisningen, der viser instituttets udbud af innovative fag indenfor fødevareområdet fordelt henover undervisningsåret.
POS 4.3 Forskningsbaseret undervisning på færdighedsorienterede fag Præsentation af foreløbige indsigter fra projekt, der handler om, hvordan forskningsbasering kan løftes, når fagenes indhold ligger langt fra forskningsniveauet (fx på jura, matematik og sprogfag).
POS 4.4 Etnoraids – eksperimenter med integration af studerende i forskning ’Etnoraids’ er et metodisk og etnografisk eksperiment med forsknings-undervisningsintegration i et konkret projekt ved KU og vi præsenterer de studerendes og undervisernes konkrete erfaringer herm |