DUN anbefaler

11. marts 2024

SIG udgivelse: HEPP om ‘academic citizenship’ i tidsskriftet Journal of Praxis in Higher Education

What is academic citizenship? Through a collection of 17 original research essays, this special issue invites the reader into an ongoing conversation engaging different standpoints, scales, and interests. It discusses the role of the academic citizen, the conditions defining this role and potential futures, including the purpose of academic citizenship in charting the course forward. [...]
08. marts 2024

Udgivelse og boglancering: Developing Researcher Independence through the Hidden Curriculum

This edited book examines the concept of researcher independence and its various strands and manifestations using the conceptual lens of the hidden curriculum. Contributions highlight, discuss and exemplify the instrumental and formational roles played by the hidden curriculum in promoting and facilitating doctoral scholars’ researcher independence. [...]
06. februar 2024

Udgivelse: Bliv en endnu bedre underviser

Bliv en endnu bedre underviser – 155 øvelser, udfordringer og gode råd er fyldt med konkrete øvelser og lærerige eksempler. Igennem bogens kapitler berøres alle de udfordringer, en underviser møder i løbet af et semester eller undervisningsforløb – fra planlægningsfasen og helt frem til eksamen og evaluering. Kropssprog, PowerPoint, opgavetyper, feedback, motivation og samarbejdet med kolleger er nogle af de emner, bogen tager fat i på en saglig og uhøjtidelig måde. Og der er en række gode tips til, hvordan du sikrer at dine studerende lærer noget hver dag og har lyst til at komme igen næste gang, du underviser! [...]
17. januar 2024

Udgivelse: Studiestøtte

At levere studiestøtte befinder sig et sted mellem pædagogik og psykologi. Det er i spændet mellem de to fagområder, Rådgivnings- og støttecentret på Aarhus Universitet har udviklet en studiestøttende praksis, som nu foreligger beskrevet i en ny dansk grundbog. [...]
30. november 2023

Publication: Developing Researcher Independence Through the Hidden Curriculum

This edited book connects the dots between growing interest in the hidden curriculum and doctoral education. Facilitates development of researcher agency, a positive research culture and good mental health and wellbeing. Promotes a more meaningful experience for doctoral scholars as well as the wider research community. [...]
24. november 2023

Publication: University Teaching and Learning in Brief

University Teaching and Learning in Brief introduces the most central, current concepts and methods within university teaching and learning. It defines concepts and explains methods and how they may be used within the Danish university teaching and exam regulations. [...]
11. oktober 2023

DUO 3: Pædagogisk kompetenceudvikling på de videregående uddannelser – om pædagogiske handlerum

Dansk Universitetspædagogiske Oplæg, DUO 3: Er du aktør i pædagogisk kompetenceudvikling på din institution, kan du hente inspiration på webinaret med interaktive aktiviteter: ’Pædagogisk kompetenceudvikling på de videregående uddannelser – om pædagogiske handlerum.’ [...]
11. oktober 2023

DUO 2: Meaningful Digital Teaching-Learning Interactions - A DUT Guide

Danske Universitetspædagogiske Oplæg, DUO 3: Are you looking to engage your students through digital activities? What should you do? This webinar sheds light on how educators can design and facilitate meaningful digital interactions in teaching. [...]
11. oktober 2023

DUO 1: Universitetsstuderende med psykosociale problemer – kampe for tilhør og anerkendelse

Dansk Universitetspædagogiske Oplæg, DUO 1: Efter en præsentation af studielivsprojektet, der danner grundlag for publikationen, vil deltagerne få mulighed for at indgå i diskussion og dialog med forskerteamet og hinanden for at dele erfaringer og synspunkter. [...]
22. august 2023

Digitale kompetencer til universitetsundervisere

Det europæiske framework DigCompEdubeskriver den individuelle undervisers digitale kompetencer, og trods det anvendte Københavns Universitet frameworket i 2020 til en eksplorativ undersøgelse af, hvordan universitetet som organisation understøtter digital kompetenceudvikling. [...]
07. juni 2023

Udgivelse: Universitetspædagogik i oversigt. Begreber og metoder

Universitetspædagogik i oversigt. Begreber og metoder indfører kort i de mest centrale, aktuelle metoder og begreber indenfor universitetsundervisning – hvad begreberne betyder, og hvad de bruges til i praksis.Brug bogen til at skrive kursusbeskrivelser, tilrettelægge og udvikle undervisning og vejledning, og til at deltage i og lede studieordnings- og kvalitetssikringsarbejdet, samt til at udvikle dine og dine kollegers og medarbejderes undervisningskompetencer. [...]
26. januar 2023

Publication: Digital strategies in UK higher education: making digital mainstream today

The report provides insights into how universities are implementing and developing their digital strategies and explores the critical success factors for implementing digital transformation. [...]
14. december 2022

Udgivelse: Onlineundervisning

Ny håndbog til undervisere med metoder, skemaer og tjeklister til at skabe gode onlineforløb og -aktiviteter. Bogen viser, hvordan man som underviser kan sætte den studerende i centrum igennem alle undervisningsfaser – fra planlægningsfasen over gennemførelsesfasen og til evalueringsfasen. [...]
08. september 2022

Udgivelse: Pædagogisk kompetenceudvikling på de videregående uddannelser

Bogen kommer med inspiration og konkrete bud på, hvordan underviserne kan udvikle sig og agere i en kontekst, der understøtter de forventninger, der er til dem som undervisere, og som understøtter det, pædagogisk praksis handler om – de studerendes læring. [...]
09. august 2022

7. episode af Universitetspædagogisk Snak: Innovation og Entreprenørskab

I denne 7. udgave af DUNs podcastserie, har værten Kasper Bergstrøm fået besøg af Martin Senderovitz, lektor fra SDU og Jette Seiden Hyldegård, lektor fra KU. [...]
21. juni 2022

ICED 22 Conference Podcast - Episode 7

This final episode features Dr Nicola Reimann, Eric Kaldor and Donna Hurford who will give you their take on the most important takeaways from the ICED conference 2022. [...]
24. maj 2022

ICED 22 Conference Podcast - Episode 6

This is the last podcast with keynote speakers for the ICED22 Conference. Katarina Mårtensson and Torgny Roxå are both senior lecturers at Lund University, and they have been working as academic developers for 20+ years at the university. [...]
24. maj 2022

Publication: Bias-aware Teaching, Learning and Assessment

The book is written for Higher Education teachers and course designers who want ideas on how to address potential bias in their courses and interactions. The book explores bias through critical dialogues and each chapter offers practical ways to address bias [...]
12. maj 2022

ICED 22 Conference Podcast - Episode 5

The guest of this episode is one of the keynote speakers at ICED22 Conference. Klara Bolander Laksov is Professor of Higher Education and Director of the Stockholm University Centre for the Advancement of University Teaching. [...]
05. maj 2022

Publication: Transformation of the University - Hopeful Futures for Higher Education

With contributions from scholars across the world, Transformation of the University is an essential read for all academics, practitioners, institutional leaders and broad social thinkers who are concerned with the future of the university and its contributions to society. [...]
26. april 2022

ICED 22 Conference Podcast - Episode 4

The guest of this episode is Associate Professor Dr Kasturi Behari-Leak. She will be giving the ICED presidential speech at the ICED 22 Conference. [...]
04. april 2022

ICED 22 Conference Podcast - Episode 3

Keynote speaker, Kathryn Sutherland, is the guest of this episode. She is an Associate Professor in the Centre for Academic Development and has two broad areas of research interest: academic working lives, and the theory and practice of 'academic development' in higher education. [...]
04. marts 2022

ICED 22 Conference Podcast - Episode 2

In this episode we will give you an introduction to the 7 subthemes and talk about how we use the themes in our own work. [...]
04. februar 2022

ICED 22 - Conference Podcast

In this first episode of the ICED 22 Conference Podcast, Jakob Ravn, Mette Krogh Christensen and Donna Hurford will talk about Higher Education in Denmark and talk about how the universities are working with the UN's 17 Global Goals of sustainability. [...]
25. januar 2022

Publication: Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development - Belonging and Sensing in a Vanishing World

This volume focuses on the fourth Sustainable Development Goal (SDG), education, to look at sustainability from various angles with the purpose of challenging preconceptions about what sustainable education might entail and how it should be conducted. [...]
25. januar 2022

Publication: Research for Sustainable Quality Education - Inclusion, Belonging, and Equity

This book explores contemporary perspectives and research on inclusion, providing a platform for discussing inclusion at an international level and its intersections with belonging and equity. [...]
14. december 2021

6. episode af Universitetspædagogisk Snak: Undervisningsprisen 2021

Denne 6. episode af DUNs podcastserie handler om Undervisningsprisen 2021. Værten, Kasper Bergstrøm, har fået besøg af de to vindere: Nicole Schmitt fra Københavns Universitet og Jakob Egholm Feldt fra Roskilde Universitet. [...]
12. oktober 2021

5. episode af Universitetspædagogisk Snak: Eksamen

I denne 5. udgave af DUNs podcastserie, har værten Kasper Bergstrøm fået besøg af Bettina Dahl Søndergaard og Ole Eggers Bjælde, som fortæller om eksamen. [...]
04. oktober 2021

Ny episode af Universitetspædagogisk Snak: Laboratorie- og feltarbejde

I denne 4. udgave af DUNs podcastserie, har værten Kasper Bergstrøm fået besøg af Magdalena Pyrz og Rie Hjørnegaard Malm, som fortæller om laboratorie- og feltarbejde. [...]
10. september 2021

Publication: Re-imagining Doctoral Writing

Together, the contributors to this collection explore how the practice of doctoral writing is entangled with broader concerns within doctoral education. The book is open access and available in PDF and ePub formats. [...]
27. august 2021

Udgivelse: Brug din superhjerne - teknikker til at huske, studere og lære (endnu) bedre

At have en superhjerne handler ikke om, hvilken hjerne man er født med, men om hvordan man bruger sin hjerne. 'Brug din superhjerne' indeholder de bedste teknikker til at lære, huske og studere bedre, alle baseret på neurovidenskabelig forskning. [...]
06. juli 2021

Ny episode af Universitetspædagogisk Snak: Vejledning

I denne udgave af DUNs podcastserie, har værten Kasper Bergstrøm fået besøg af Helle Merete Nordentoft fra AU og Hanne Nexø Jensenen fra KU. De kommer med praktiske råd, hvis du gerne vil gøre mere ift vejledning. [...]
25. juni 2021

Publication: The University Becoming - Perspectives from Philosophy and Social Theory

This volume wholeheartedly engages with the current climate in higher education and provides not only a thorough analysis of the foundational elements constituting higher education but also a critical discussion of possible connections to societal and cultural domains and policy debates. [...]
08. juni 2021

DUNs podcastserie, Universitetspædagogisk Snak: E-læring

DUN har fået produceret en podcastserie, der hedder Universitetspædagogisk Snak, UPS. Temaerne for episoderne er formet efter didaktikken bag hver enkelt SIG og anden episode handler om 'E-læring'. [...]
09. april 2021

DUNs podcastserie, Universitetspædagogisk Snak: Førsteårspædagogik

DUN har fået produceret en podcastserie, der hedder Universitetspædagogisk Snak, UPS. Temaerne for episoderne er formet efter didaktikken bag hver enkelt SIG og første episode handler om 'Førsteårspædagogik'. [...]
09. marts 2021

Video from HEPP/CHEF webinar: More cuts to English-medium education? What is the future of international higher education in Denmark?

On 4 December 2020, members of HEPP-SIG hosted a meeting on a press release from the Danish Ministry of Higher Education and Science, regarding the need to do something about the rise in European students receiving Danish student grants. A recording of the meeting is now available. [...]
02. marts 2021

Slides from DUN Webinar: Realising the Ecological University

Ronald Barnett shares his slides from the DUN Webinar under the theme 'Realising the Ecological University – and what educational development can do about it'. [...]
05. februar 2021

De 16 præsentationer, der blev omlagt til film på DUNK 20 - online edition

16 præsentationer fra DUN Konferencen 2020, der skulle have været fysiske oplæg, blev omlagt til film. Her kan de ses eller genses. Dyk ned i de meget forskellige temaer. [...]
05. februar 2021

Udgivelse: Asger Sørensen går på universitetet

Bogen er en "skrapbog" fra ti års voldsomme omvæltninger i den danske forskningsverden efter den ny universitetslov fra 2003. Den overordnede påstand er, at 2003-loven var en fejltagelse. Bogen er i sin helhed et argument for akademisk frihed, der uddybes med henvisning til bl.a. idealet om forskningsfrihed, universitetets ide og den republikanske styreform. Afgørende for argumentet er forfatterens personlige erfaringer og erindringer fra fire årtiers gang på universitetet. [...]
02. februar 2021

Udgivelser: 'You and Your PhD' og notesbogen 'Me and My PhD'

Lad 'You and Your PhD' og den tilhørende notesbog, 'Me and My PhD', inspirere dig. Lær fra andres erfaringer og få konkrete råd til, hvordan du skaber din egen vej på din egen måde, og hvordan du kan tænke karriere ind som en integreret del af det at være ph.d.-studerende. [...]
01. februar 2021

Publication: The Ecological University

This book centres on the idea that the expansion of higher education has opened new spaces and possibilities. The university is interconnected with a number of ecosystems: knowledge, social institutions, persons, the economy, learning, culture and the natural environment. These seven ecosystems of the university are all fragile and in order to advance and develop them universities need to engage with each one. [...]
26. januar 2021

Publication: Teaching Practices in a Global Learning Environment

This book examines teaching practices in international education, focusing on two significant meanings of the notion of ‘practice’: the concrete activities used by university lecturers and the role of education as a platform for transferring particular skills or approaches. [...]
15. januar 2021

Udgivelse: Peer feedback - hvorfor og hvordan?

Det kan være svært at modtage feedback, og måske endnu sværere at give feedback. Særligt når man skal give det til sine medstuderende, som de studerende skal i dag. Ny bog giver værktøjerne til at modtage, facilitere og give peer feedback. [...]
08. januar 2021

Dansk Forskning på DUN-net.dk

DUNs forskningsside giver et indblik i dansk universitetspædagogisk forskning ved en oplistning af forskningspublikationer udarbejdet af danske forskere. På siden kan du let finde forskning, der er relevant for dig eller indsende dine egne forskningsresultater. [...]
27. november 2020

Publication: International Journal for Academic Development 25:4

International Journal for Academic Development, Volume 25, Issue 4, November 2020 is now available on Taylor & Francis Online. [...]
22. oktober 2020

Udgivelse: Akademiske fraser – til opgaver, projekter og artikler

Har du nogensinde afleveret en skriftlig opgave på din uddannelse og af underviseren fået at vide at ”sådan skriver man ikke”? Ny bog giver konkret hjælp til hvordan man så skriver. [...]
12. august 2020

Web-publication: Towards a new academic activism: short interventions

The web-publication consists of 8 individual short-papers from scholars around the world, all discussing the meaning, purpose, and aims for academic activism. [...]
06. juli 2020

Publication: The Purposes of Education

What is the purpose of education and what is the relationship between educational research and policy? Using the twin lenses of Visible Learning and educational philosophy these are among the many fascinating topics discussed in extended conversations between John Hattie and Steen Larsen. [...]
26. maj 2020

Udgivelse: Hvorfor gør jeg det, jeg gør? - Refleksionshåndbog for sproglærere

Målet med bogen er at støtte sproglærere i deres undervisningspraksis og skabe grundlag for tilpasning og udvikling i tråd med den enkeltes personlige undervisningsstil og fremmedsprogspædagogiske indsigter. [...]
13. maj 2020

Publication: Special issue of Philosophy and Theory in Higher Education - ‘Imagining the Future University’

The special issue arose originally from the first annual PaTHES conference ‘The Purpose of the Future University’, at Aarhus University in the autumn 2017 and is guest edited by Søren Bengtsen and Ronald Barnett. [...]
06. maj 2020

Publication: Enacting the University: Danish University Reform in an Ethnographic Perspective

This book examines the transformative power and the limitations of one of Europe’s most significant university reforms from an ethnographic and historical perspective. It incorporates voices positioned across university and policy-making hierarchies in its analysis of how Danish universities have been transformed. [...]
17. april 2020

Nyt temanummer af Dansk Pædagogisk Tidsskrift: Nye udfordringer på universitetet – pædagogik mellem lyst og nødvendighed

Temanummeret består af fem artikler, der på hver sin måde tematiserer, diskuterer og problematiserer forskellige udviklingstendenser og nye betingelser for universiteterne, det pædagogiske virke samt de studerendes orienteringer og trivsel. [...]
02. april 2020

Publication: The Hidden Curriculum in Doctoral Education

This book explores the concept of the ‘hidden curriculum’ within doctoral education. It highlights the unofficial channels of genuine learning typically acquired by doctoral students independent of the physical and metaphorical walls of academia. [...]
31. januar 2020

Publication: Learning and Teaching - International Journal for Higher Education in the Social Sciences, LATISS

In recognition of International Day of Education, the journal is offering full access to the latest issue of Learning and Teaching until January 31, 2020. [...]
19. december 2019

Udgivelse: Designing for Situated Knowledge Transformation

Considering many avenues of practical application and insight, this book develops a coherent framework for developing learning designs for knowledge transformation that is crucial in today’s educational settings. [...]
03. december 2019

Publication: Revisiting the idea of the university

One of the special issues springing from the conference ‘The purpose of the future university’, co-hosted by CHEF in 2017, has now been published in Danish Yearbook of Philosophy. [...]
24. oktober 2019

DUT 27 er udkommet

DUT 27 med temaet 'Læringsmål' er udkommet med 1 leder, 2 faglige artikler, 8 videnskabelige artikler, 2 DUT Guides og 2 anmeldelser. [...]
24. oktober 2019

Udgivelse: Knowledge and the University - Re-claiming Life

'Knowledge and the University' is a radical text that looks to engender nothing less than a new spirit of the university. It offers a fascinating read for policy makers, institutional leaders, academics and all interested in the future of universities. [...]
26. september 2019

Udgivelse: Det lærende menneske - Seks tilgange til pædagogisk praksis

Det lærende menneske stiller skarpt på seks forskellige perspektiver fra den læringsteoretiske bagage. Udgangspunktet for hvert perspektiv er praktiske handlinger, som lærere og elever foretager sig. [...]
26. juni 2019

Udgivelse: Skriv lærebøger

Skal du i gang med at skrive en lærebog til en professionsbachelor- eller universitetsuddannelse? Eller skal du være redaktør på/bidragyder til en lærebog med flere forfattere? Så kan du hente hjælp i denne bog. [...]
25. februar 2019

Udgivelse: God vejledning - af specialer, bacheloropgaver og projekter

'God vejledning' er en forsknings- og praksisbaseret ressourcebog, der først og fremmest henvender sig til vejledere af skriftlige opgaver, specialer og projekter på videregående uddannelser, men også til dem der organiserer, koordinerer og leder vejledning. I bogen er der fokus på, hvad den enkelte vejleder har af konkrete handlemuligheder, og på hvordan vejledning løbende kan udvikles af teams og institutioner. [...]
14. januar 2019

Udgivelse: Kollektiv Akademisk Vejledning - Fra forskning til praksis

Kollektiv vejledning er præget af mange idealer, men også daglige udfordringer. Bogen viser, hvordan vejledere kan håndtere udfordringerne og styrke kvaliteten af kollektiv vejledning. Den indeholder et inspirationskatalog med eksempler og øvelser, som vejlederen kan bruge for at skabe gode rammer for studerendes deltagelse og læring. [...]
10. november 2018

DUN Konferencen 2020: Underviseren i centrum - online edition

Dette års DUN Konference (online edition) inviterer til en diskussion af underviserens rolle nu og i fremtiden. Synkront og asynkront i webinarer og præsentationer vil vi sammen forsøge at besvare spørgsmålene: Hvem er underviserne? Hvad gør den gode underviser? Hvordan understøtter og udvikler vi god undervisning? [...]
31. oktober 2018

Ny publikation: Et bedre første år

'Et bedre første år' var et blandt flere projekter, som Københavns Universitet satte i gang for at styrke undervisningen og uddannelsen på universitetet. I projektet gennemførte undervisere på forskellige fakulteter på KU udviklingsarbejder knyttet til deres egen undervisning på første år. Underviserne sammenfattede deres erfaringer i nogle korte beskrivelser, hvor de fleste nu er samlet i nr. 54 af skriftserien fra Institut for Naturfagenes Didaktik. [...]
09. marts 2018

Udgivelse: Videnskabelse på universitetet

Forskningsbaseret undervisning er universitetets DNA, men det er ikke selvindlysende for studerende og undervisere, hvad det indebærer i praksis, eller hvordan det bidrager til videnskabelsen. Denne bog undersøger styrker ved og udfordringer med at integrere forskning og undervisning i praksis. [...]
14. februar 2018

Udgivelse: Skriv Og Skriv

Studerende på dybt vand i en skriveproces? Bogens råd og øvelser bygger på akademisk skrivevejledning af mere end 1.000 studerende, deres spørgsmål og forfatternes svar. [...]
05. februar 2018

DUN Konferencen 2018

Konferencens tema beskæftiger sig med, hvordan universiteterne bruger data, hvilke data universiteterne bruger samt konsekvenserne af denne brug. Temaet handler endvidere om kvaliteten af disse data, om pålidelighed, om gyldighed og forhåbentlig også om, hvordan denne kvalitet kan hæves. [...]
19. januar 2018

Udgivelse: Ny udgave af Studiehåndbogen

En gennemredigeret og opdateret udgave Rienecker og Jørgensens bog er nu udkommet. Pensumeksemplarer kan bestilles hos forlaget, såfremt bogen kan bruges i undervisningen/vejledningen. [...]
08. januar 2018

Student Development Dialogue SSD af Lone Krogh og Annie Aarup Jensen

Publikationen præsenterer en pædagogisk metode til at støtte eleverne i at reflektere over vigtige aspekter relateret til de studieprocesser, de går igennem, for at de kan blive mere bevidste om udfordringer, de står overfor under disse processer. Metoden sigter mod at give studerende mulighed for at finde måder at overvinde deres udfordringer og støtte dem i at fuldføre deres uddannelse. [...]
15. december 2017

Indspil: Anerkendelse af lærebøger

Danske Forlag har sammen med DUN (Dansk Universitetspædagogisk Netværk), UBVA og Dansk Forfatterforening indsendt indspil til Udvalget om Bedre Universitetsuddannelser. Dette vedrører vigtigheden af lærebøger for uddannelseskvalitet. [...]
04. september 2017

Særbevilling: 10 millioner til forskning i kvalitet i uddannelserne

Uddannelses- og Forskningsministeriet udmønter i 2017 en særbevilling på i alt op til 10 mio. kroner. Midlerne udbydes til at gennemføre 1-2 forskningsprojekter, der kan give bedre indsigt i måling og fremme af kvalitet i videregående uddannelser. Frist 23. oktober 2017. [...]
01. september 2017

Udgivelse: Article Writing Tool

Nu bliver det nemmere at skrive akademiske artikler. Uddannelseskonsulent Lotte Rienecker har med denne udgivelse skabt et værktøj, der skal gøre livet både lettere og sjovere for videnskabelige og faglige artikelskrivere. [...]
24. august 2017

Kampagne: Os der elsker viden

3-årig kampagne af Danske Forlag som bl.a. repræsenterer alle universitetsforlagene. Kampagnen retter sig mod studerende og undervisere på landets videregående uddannelser. Budskabet er lovlig omgang med lærebøger, analoge og digitale. Googl 'Os der elsker viden', og få materialer, både digitale og analoge, til dine studerende. [...]
30. juni 2017

Ny publikation: Uddannelses- og Forskningspolitisk Redegørelse

For første gang udsender Uddannelses- og Forskningsministeriet denne redegørelse, som ser nærmere på blandt andet kvaliteten i de videregående uddannelser og forskningen i Danmark. [...]
30. juni 2017

"Om at skrive på Universitetet" af Bente Kristiansen

Bogen handler om de vanskeligheder, studerende typisk har med akademisk skriftlighed, og om skriftlige læringsaktiviteter, der kan hjælpe dem med at knække koden. Bogen henvender sig til undervisere på højere læreanstalter. [...]
09. februar 2017

Det gode spørgeskema og den gode evaluering

EVA har udgivet to hæfter med gode råd om, hvordan man laver et spørgeskema og en evaluering. Begge disse kan være nyttige bl.a. i forbindelse med undervisningsevaluering. [...]
18. januar 2017

DUN Conference 2017

This year's conference takes place at Vingsted near Vejle. The conference theme is "Students – co-creators, co-teachers, co-researchers". [...]
06. juli 2016

Bedømmelse og evaluering i innovations- og entreprenørskabsundervisning på de danske universiteter

Hvordan udfører vi bedømmelse, eksamen og evaluering i innovations- og entreprenørskabsundervisningen? Det er et emne, som mange undervisere diskuterer og forsøger at finde løsninger på. Publikatione… [...]
06. juli 2016

E-læringstoolbox fra DTU

E-læringstoolbox er en samling af pædagogiske teknikker, hvor der kan benyttes læringsteknologi som hjælpemiddel. Under hver metode findes foreslåede værktøjer til disse teknikker. Målet er at forb… [...]
05. juli 2016

Udvikling af rollespil som pædagogisk metode og eksamensform

  Oplægget beskriver et rollespil, der kan bruges som øvelse til at få pædagogiske perspektiver på mundtlig eksamen. Spillets forlø… [...]
05. juli 2016

Validitet i eksamener

Præsentationen gennemgår to prøvevalideringsprojekter fra Aarhus Universitet. Den første er en multiple choice eksamen i medicinsk viden med alle hjælpemidler og den and… [...]
05. juli 2016

Gruppeeksamener og PBL

 Gruppeeksamener og PBL Præsentationen omhandler alignment og forskellige holdninger til grupppeeksamen blandt ingeniør- og naturvidenskabsstuderende på Aalborg Universitet. Den gennemgår st… [...]
27. juni 2016

"Skriv med glæde" af Charlotte Wegener

Bogen gør op med nogle af de forestillinger og myter, som hersker i uddannelses- og forskningsmiljøer om, at skrivning er et ensomt og surt slid. Den beskriver, hvordan vi kan skabe vaner og inspiration til vores skrivning, så skrivningen bliver en måde at tænke, lære og være i verden på. [...]
03. maj 2016

Doctoral Supervision. Organization and Dialogue

Doctoral Supervision. Organization and Dialogue Forfatter: Udgivelsesår: 2016 Udgivet på Aahus Universitetsforlag Forskningsvejledning, herunder ph.d.-vejledni… [...]
07. april 2016

EU-rapport: Dropout and Completion in Higher Education

At styrke færdiggørelsen og reducere frafaldet er kerneproblematikker for de videregående uddannelser i Europa. Dette studie viser, at studiesucces måles forskelligt på tværs af Europa, men det ind… [...]
18. februar 2016

Universitetspædagogiske publikationer 2005-2015

Danske bogpublikationer inden for universitetspædagogik udgivet i perioden 2005-2015 [...]
15. september 2015

Universitetspædagogiske praksisser

      Bogen handler om udvikling af undervisning på universiteterne og om større, mere krævende undervisningsmæssige initiativer, forløb og eksp… [...]
17. juli 2015

VUE - værktøj til udvikling af eksamensformer

Værktøj til Udvikling af Eksamensformer (VUE) er et redskab til vurdering af sammenhæng mellem læringsmål og prøveformer for enkeltfag og for hele uddannelser. [...]
17. juli 2015

Håndbog i Læringsorienterede Studieordninger

Læringsorienterede studieordninger har de studerendes læring i centrum, når der opstilles mål og vælges undervisnings-, arbejds- og prøveformer. [...]
16. juli 2015

VUF - værktøj til udvikling af feedbackformer

Værktøj til Udvikling af Feedbackformer (VUF) er et redskab, der har til formål at inspirere undervisere til at arbejde med feedback på nye måder. Du kan se værktøjet og gode eksempler på anvendelse af feedback i undervisningen via VUF Skemaet. [...]
16. juli 2015

Opgave- og skrivevejledning i klynger

Bogen er en guide til undervisere og vejledere, der har studerende, som over en længere periode skriver en større skriftlig opgave, såsom BA-projekt eller speciale. [...]