DUT - Dansk Universitetspæd. Tidsskrift
SIGer - Specielle Interesse-Grupper
Aktiviteter
Podcasts
Læringsenheder / Centre
DUN in English
Vælg: AKTIVITETER DUN Konferencer Afholdte aktiviteter
Hvilke overvejelser kan man som underviser gøre sig om de fysiske eller digitale læringsrum, der danner rammer for de studerendes læring? I DUT nr. 36 findes to gode guides til undervisere (og andre praktikere), der både giver stof til eftertanke og praktiske råd om, hvordan man inddrager læringsrum i sin didaktiske planlægning.
På dette medlemsmøde i SIG Førsteårspædagogik vil vi fokusere på studiestarten og de velkomstprogrammer de studerende møder. Vi vil belyse studiestarten gennem et studernter- og undervisernperspektiv. Derudover, vil vi rammesætte og diskuterer fordele og ulemper ved hhv. den fysiske og digitale studiestart – for hvad er det, de hver især kan bidrage med? Afslutningsvis vil vi dykke ned i en række af de online studiestartsprogrammer, der tilbydes på de danske universiteter gennem en tour-de-interface og en diskussion af hvad de kan lære af hinanden.
Institute for Advanced Study in Problem Based Learning (IAS PBL) ved Aalborg Universitet dedikerer en uge til problembaseret læring (PBL) i anledning af universitets 50-års jubilæum og inviterer i den forbindelse undervisere, forskere og praktikere til at deltage i en række spændende workshops med PBL som fællesnævner.
The theme for the ETALEE2024 conference is twofold: Artificial Intelligence (AI) and Interdisiplinarity. Both will be addressed by Keynote for each of the two topics independently.
Konferanse om studentaktiv veiledning på masterprosjekter 26.november 2024 Campus Drammen Kunstig intelligens og kollektiv veiledning: Nye veier til aktiv deltakelse i veiledning
This session will offer a novel conceptual framework for teaching and learning that gives more purposefulness and intentionality to commonly used terms such as interaction and active learning. Drawing on Roland Barthes’s concept of the writerly text (1974), we will discuss new avenues for thiking about how students engage with course content by reconceptualizing learning as an act of meaning making. Barthes argued that texts tend to be either readerly or writerly, that readerly texts put the reader in a passive position and offer a limited number of possible interpretations, while writerly texts situate the reader as a co-producer of the text’s meaning, making the act of reading an act of (re)writing. This session will present the concept of writerly teaching and learning, exploring how it can be achieved in the teaching and learning process, as well as how it can be employed as a design value for evaluating course and lesson design.
Mads Ronald Dahl, Specialkonsulent, Centre for Educational Development ved Aarhus Universitet vil præsentere ULGIS, som er en innovativ GAI-drevet platform designet til at eksperimentere og syntetisere kompetenceprofiler og læringsmål ud fra originale uddannelsestaksonomier.
Med henblik på at få en bæredygtig uddannelse som kvalitetssikres løbende, så skal deres udformes et uddannelsesevalueringsdesign. En uddannelsesevaluering kaster lys over to spørgsmål; 1) producerer den planlagte uddannelse og læringsmuligheder, som er udviklet og organiseret, faktisk de ønskede resultater? 2) Hvordan kan uddannelsen forbedres bedst muligt? (Glatthorn et al., 2005)
Sæt et stort kryds i kalenderen!
DUN Campusvej 55 5230 Odense M
dun@dun-net.dk Tlf.: +45 6550 4406 www.dun-net.dk