Abstracts og slides til oplæg og workshop

Abstracts og slides

NB: Enkelte slides fra oplæg og workshop mangler stadig.
 

Tirsdag d 29.5.12 - Oplæg


PANELDEBAT: Hvad er eksempler på god undervisningsudvikling? Ud fra hvilke kriterier? Hvordan dokumenteres og meriteres?

Paneldeltagere:

  • Stina Vrang Elias  Adm. direktør i tænketanken DEA og medlem af Akkrediteringsrådet
  • Hanne Leth Andersen Prorektor ved RUC og professor i universitetspædagogik
  • Henning Andersen Uddannelsesdirektør ved Det tekniske Fakultet, SDU
  • Peder Østergaard
    Prodekan og uddannelsesdirektør ved Business and Social Sciences, AU
  • Berit Eika Prodekan for uddannelse ved Health, professor og leder af Center for Medicinsk Uddannelse, AU 

 
VEJLEDNING

Sofie Kobayashi og Camilla Rump, KU: 
Interaktion i ph.d. vejledning - et kvalitativt studie af en vejledningssession med flere vejledere 

Christina Juul Jensen, KU: Vejledningspraksis

Claus Thorp Hansen, DTU og Anker Helms Jørgensen, ITU: 
Formulering af eksplicitte læringsmål for kandidatspecialer 

Henrik Jensen og Hanne Nexø Jensen, KU: 
Specialeskrivning på 6 måneder - hvilke erfaringer har VIP'er på IFS, KU? 


AKTIVITETER I UNDERVISNINGEN

Bettina Dahl Søndergaard, AU: 
Få meget ud af lidt: Workshops til universitetsstuderende i naturvidenskabelig formidling i uformelle læringsmiljøer 

Thomas Albrechtsen og Claus Michelsen, SDU: Studenteraktiverende undervisning og rollen som instruktor inden for de naturvidenskabelige uddannelser 

David Lindholm, AAU: Brug af gamification til samarbejde og motivation af universitetsstuderende

Mads Hovgaard, SDU: Flere aktiviteter til samme indhold


DIGITALE RESSOURCER

Nina Bonderup Dohn, SDU: 
Skabelse af sammenhæng mellem læringskontekster med blog og wiki 

Rasmus Tolstrup Blok, Dorte Sidelmann Rossen, Mads Stenhøj Andresen og Anne-Mette Alsholm, AU: 
E-læring som katalysator for undervisningsudvikling

Kathrine Bisgaard Christensen og Xavier Frette, SDU: 
Elektroniske test og mundtlig eksamen: Dybere læring?

Lene Tortzen Bager, Peter Stray Jørgensen, Lotte Rienecker og Charlotte Albrechtsen, AU: 
Undervisermetro - en web-resurse for og af VIP om deres gode undervisningspraksisser


FORSKNINGSBASERET UNDERVISNING - UNDERVISNINGSBASERET FORSKNING

Jesper Piihl og Jens Smed Rasmussen, SDU: 
Forskningsbaserede studieophold i praksis? 

Bjarke Oxlund, KU: 
Undervisningsbaseret forskning på antropologi

Jens Smed Rasmussen, SDU: 
Forskningsbaseret undervisning - af en praksis

Nina Bonderup Dohn og Birgitte Madelung, SDU: 
Holdundervisning med studerende som deltagere i forskningsprocessen

 

Tirsdag d. 29.5.12 - Workshops


IT OG DIGITALE LÆRINGSRESSOURCER

Nicholai Friis Pedersen, Hans Klysner og Janus Holst Aaen, AU:  
Åbne it-miljøer i universitetsundervisningen
 

Tine Wirenfeldt Jensen og Charlotte Albrechtsen, AU: 
Digitale læringsressourcer med fokus på opbygning af studiekompetencer - i det aktuelle medielandskab 


FEEDBACK

Tine Wirenfeldt Jensen, Gry Sandholm Jensen, AU og Anker Helms Jørgensen, ITU: 
Tekstfeedbackspillet - strukturering af peer feedbackprocessen

Rie Popp Troelsen, SDU: 
"Fernisering"


REFLEKSION, REPETITION OG VIDENDELING

Eva Ulstrup, RUC: 
Refleksion, repetition og videndeling i undervisningen


MNEMOTEKNIKKER

Anker Helms Jørgensen, ITU: 
"Jonas, derefter Katrine og Sebastian": En metode til at lære alle de studerendes navne


VISUALISERING SOM REDSKAB

Sussi Louise Zimmermann, RUC: 
Kreativ metarefleksion - brug af billeder til udarbejdelse af pædagogisk handleplan i adjunktuddannelsen 

John Andreasen, AU: 
Om brugen af billeder i de studerendes kognitive processer


VEJLEDNING

Mirjam Godskesen, DTU og Gitte Wichmann-Hansen, AU: 
Aktiv lytning som kompetenceudvikling hos ph.d.-vejledere

Charlotte Søjnæs, CEKU og Nynne Lykke Christensen, Lægeforeningen: 
'Karrierevejledning - fra studerende til ansat' - Undervisning på mindre hold

 

Onsdag d. 30.5.12 - Oplæg


LITERACIES

Michael René Kristiansson, IVA: 
Projektrummet BOBCATSSS

Per Lysgaard og Ina Schmidt, AU i Herning: 
Fokus på det sproglige - mindre frafald

INNOVATIONSUNDERVISNING

Stine Trolle og Per Blenker, AU: 
Det entrepreneurielle speciale - element i den entrepreneurielle universitetsundervisning

Klaus Lindegaard, SDU:
Innovationslæring med videregående uddannelser

CASES

Peter Musaeus, AU: 
Case-baseret undervisning til undervisere på medicin

Lene Fjerbæk Søtoft og Henrik Grüttner, SDU: 
Giv de studerende ejerskab over deres cases 

PLENUM

Torgny Roxå, undervisningsudvikler, Lunds Tekniske:
UniversitetUndervisningsudvikling - hvorfor og hvordan?