DUN-konferencen 2012


Tirsdag d. 29. maj 2012

Kl.11.00 Åbning af konferencen, v/Lotte Rienecker og Rie Troelsen 
Kl.11.15

Paneldebat: Hvad er eksempler på god undervisningsudvikling? Ud fra hvilke kriterier? Hvordan dokumenteres og meriteres?

Paneldeltagere:

  • Stina Vrang Elias, adm. direktør i tænketanken DEA og medlem af Akkrediteringsrådet
  • Hanne Leth Andersen, prorektor ved RUC og professor i universitetspædagogik
  • Henning Andersen, uddannelsesdirektør ved Det tekniske Fakultet, SDU
  • Peder Østergaard, prodekan og uddannelsesdirektør ved Business and Social Sciences, AU
  • Berit Eika, prodekan for uddannelse ved Health, professor og leder af Center for Medicinsk Uddannelse, AU 
Kl.12.00 Frokost
Kl.13.00

Parallelle sessioner - oplæg

a. Vejledning

  1. Interaktion i ph.d. vejledning - et kvalitativt studie af en vejledningssession med flere vejledere 
  2. Vejledningspraksis 
  3. Formulering af eksplicitte læringsmål for kandidatspecialer 
  4. Specialeskrivning på 6 måneder - hvilke erfaringer har VIP'er på IFS, KU? 
b. Aktiviteter i undervisningen
  1. Få meget ud af lidt: Workshops til universitetsstuderende i naturvidenskabelig formidling i uformelle læringsmiljøer 
  2. Studenteraktiverende undervisning og rollen som instruktor inden for de naturvidenskabelige uddannelser 
  3. Brug af gamification til samarbejde og motivation af universitetsstuderende 
  4. Flere aktiviteter til samme indhold 

c. Digitale ressourcer

  1. Skabelse af sammenhæng mellem læringskontekster med blog og wiki 
  2. E-læring som katalysator for undervisningsudvikling 
  3. Elektroniske test og mundtlig eksamen: Dybere læring? 
  4. Undervisermetro - en web-resurse for og af VIP om deres gode undervisningspraksisser 
d. Forskningsbaseret undervisning - undervisningsbaseret forskning
  1. Forskningsbaserede studieophold i praksis? 
  2. Undervisningsbaseret forskning på antropologi 
  3. Forskningsbaseret undervisning - af en praksis 
  4. Holdundervisning med studerende som deltagere i forskningsprocessen 
Kl.15.00 Kaffe og netværk
Kl.16.00

Parallelle sessioner - workshops

a. IT og digitale læringsressourcer

  1. Åbne it-miljøer i universitetsundervisningen 
  2. Digitale læringsressourcer med fokus på opbygning af studiekompetencer - i det aktuelle medielandskab 
b. Feedback
  1. Tekstfeedbackspillet - strukturering af peer feedbackprocessen 
  2. "Fernisering" 
c. Mnemoteknikker
  1. Refleksion, repetition og videndeling i undervisningen 
  2. "Jonas, derefter Katrine og Sebastian": En metode til at lære alle de studerendes navne 
d. Visualisering som redskab
  1. Kreativ metarefleksion - brug af billeder til udarbejdelse af pædagogisk handleplan i adjunktuddannelsen 
  2. Om brugen af billeder i de studerendes kognitive processer 
e. Vejledning
  1. Aktiv lytning som kompetenceudvikling hos ph.d.-vejledere 
  2. 'Karrierevejledning - fra studerende til ansat' - Undervisning på mindre hold 
Kl.18.00 Gåtur, netværk, minimøder
Kl.19.00 Middag (med overraskelse)

 

Onsdag d. 30. maj 2012

Kl. 8.00

DUN Generalforsamling  Dagsorden

Kl. 9.00

Indledning til dagen v/Lotte Rienecker

Kl. 9.15

Parallelle sessioner - oplæg

a. Literacies

  1. Projektrummet BOBCATSSS 
  2. Fokus på det sproglige - mindre frafald 

b. Innovationsundervisning

  1. Det entrepreneurielle speciale - element i den entrepreneurielle universitetsundervisning 
  2. Innovationslæring med videregående uddannelser 

c. Cases

  1. Case-baseret undervisning til undervisere på medicin 
  2. Giv de studerende ejerskab over deres cases 
Kl.10.15

Kaffe

Kl.10.45 Plenum:  Undervisningsudvikling - hvorfor og hvordan?
Torgny Roxå, undervisningsudvikler, Lunds Tekniske Universitet
Kl.12.00

Sandwich-to-go og afrejse

Program i PDF