DUN er i gang med at producere en podcastserie, der hedder Universitetspædagogisk Snak, UPS. Hele serien kan tilgås via
Spreaker, Apple Podcast, Spotify og Google Podcast.
Eksamen har stor indflydelse på uddannelsernes legitimitet og er et centralt omdrejningspunkt for kvalitet i uddannelserne. Det er en af de vigtigste faktorer i forhold til hvordan de studerende oplever deres studie og deres læringsudbytte. Der er de seneste år kommet et øget fokus på de læringsmæssige effekter af forskellige eksamensformater. Ikke mindst på baggrund af de store ressourcer der afsættes til eksamen, bedømmelse og vejledning. Derfor er der stadigvæk et stort udviklingsbehov.
Gruppens formål er at etablere et nationalt og gerne internationalt forum for universitetspædagogiske konsulenter, forskere, ledere og lignende centralt placerede ressourcepersoner, der er engageret i udviklingsarbejde omkring eksamen og eksamensformer, eksaminationskompetence, bedømmelse, alignment og læring.
Det er gruppens intention at være med til at opbygge og formidle en systematiseret viden og dele erfaringer omkring blandt andet:
Målgrupper som i særlig grad kan have brug for at trække på netværkets viden er DUN, RUP (Rektorkollegiets Udvalg om Uddannelsespolitik) samt uddannelsesledelserne på de enkelte uddannelsesinstitutioner.
Gruppen arbejder i øjeblikket med at udforme:
De 2 produkter prøver at nytænke det danske eksamenslandskab og dens eksamensformer.
Efter vi har afholdt en workshop med David Boud i starten af året, er vi nu i gang med at udarbejde selve paper. Vi er også i gang med at forberede en workshop for DUN konferencen (frit format), som vil indeholde en status af vores nuværende arbejde.
Desuden har vi følgende emner på ”listen”:
Koordinatorens funktion er at være kontaktperson, mødeindkalder og referent. Koordinatoren samarbejder med DUNs sekretariat, som varetager praktiske opgaver vedrørende gruppens initiativer og aktiviteter.
Peter Wick Pædagogisk konsulent |