Feminisering af tandlægeuddannelsen kan have samfundsmæssige konsekvenser. Med afsæt i Self-Determination Theory og kvalitative interviews undersøger vi hvorfor flere kvinder end mænd søger ind på tandlægeuddannelsen i Danmark.
Forfattere: Jens Laurs Kærsgaard, AU; Mette Krogh Christensen, AU
Students writing larger projects in engineering face difficulties that impact their learning outcome. We present a supervision model that addresses these issues without increasing supervision time.
Authors: Leon Bonde Larsen, SDU; Tine Wirenfeldt Jensen, SDU/METodo
This study examines the validity evidence behind two central scales in Læringsbarometeret. Students’ scores on Læringsbarometeret will influence the economy of Danish universities.
Authors: Lotte O’Neill, SDU; Ane Qvortrup, SDU; Henrik Hein Lauridsen, SDU; Lasse Østengaard, SDU
Vi deltog i undervisningen hos alle VIP på et institut og diskuterede individuelt deres praksis og kursusbeskrivelser med dem. På den baggrund diskuterer vi formater for pæd. Udvikling af erfarne VIP.
Forfattere: Rikke L. von Müllen, KU; Lise Stenbæk, KU
Vi diskuterer, hvordan forskningsfeltet om Lærerkognition kan bidrage til vores forståelse af lærerens rolle i klasseværelset og samtidigt kvalificerer uddannelsen af lærer, inkl. universitetslærere.
Forfattere: Susana S. Fernández, AU; Hanne Leth Andersen, RUC
Data fra SDU’s LMS viser hvornår underviserne reelt uploader og offentliggøre deres online indhold og dermed afslutter deres forberedelse. Overraskende er der mest aktivitet efter semesterstart.
Oplægget beskriver udviklingen af et kompetenceforløb med stærk forankring i den tilhørende organisation. Initiativet har blandt andet bidraget til at skabe et værdifuldt rum for erfaringsudveksling.
Forfattere: Clara B. Marschner, KU; Rikke Langebæk, KU; Kirstine Dahl, KEA
Posteren illustrerer et eksempel på hvordan specialevejledning praktiseres som mesterlære i en model hvor specialet ender som en forskningsartikel, der sampubliceres mellem studerende og vejleder.
Forfattere: Anna Bager-Elsborg, AU; Gitte Wichmann-Hansen, AU; Sune Dueholm Müller, AU
Master of Didactics in Excellent Teaching is a one-year teacher training programme within higher education where teachers uses a learning design approach to develop and implement student-centred learning.
Authors: Jens Laurs Brøndum Kærgaard, AU; Annika Büchert Lindberg, AU; Rune Thostrup, AU; Liv Tholstrup, AU
Farmaceutstuderendes tilgang til læring i laboratoriet Farmaceutstuderende er meget i laboratoriet under deres uddannelse. Tid er en faktor, der fylder meget for de studerende i laboratoriearbejdet og har betydning for tilgangen til læring i laboratoriet.
Forfattere: Laura Teinholt Finne, KU; Frederik V. Christiansen, KU; Bente Gammelgaard, KU
Vi møder flere priser til undervisere – men virker det? Efter et kort oplæg om den eksisterende viden herom diskuterer vi hvordan vi kan og bør forholde os til brugen af priser på uddannelsesinstitutioner.
EMI: Voices from the Northern European Context Through ‘voices’ of EMI teachers, the presenters will address issues lecturers’ attitudes about language policy, language proficiency, teaching procedures, and the impact of EMI on teacher identity.
Approaches to EMI teacher training The presenters describe and provide materials from an EMI teacher-training program that raises awareness about the role of local context in teaching approach, language and intercultural communication.
Authors: Sanne Larsen, KU; Joyce Kling, KU, Slobodanka Dimova, KU