Eksamens- og Bedømmelsespraksisser

Bliv medlem af en SIG - Husk, du skal være registreret DUN-medlem

DUN er i gang med at producere en podcastserie, der hedder Link Arrow Universitetspædagogisk Snak, UPSHele serien kan tilgås via 
Link Arrow SpreakerLink Arrow Apple PodcastLink Arrow Spotify og Link Arrow Google Podcast.

Baggrund og formål

Eksaminer har været oversete praksisser i dansk universitetspædagogik, måske fordi de ofte bliver set som noget adskilt fra undervisningen. Det gør vi noget ved i vores aktiviteter på tværs af Danmarks uddannelsesinstitutioner.
Eksaminer er blandt andet betydningsfulde, fordi de studerende orienterer sig efter dem i deres læreprocesser, fordi det har konsekvenser at have et eksamensbevis, fordi undervisere bruger tid på dem, og uddannelsesinstitutionerne afsætter mange ressourcer til eksaminer. Efter generativ kunstig intelligens er blevet lettere tilgængelig, er der kommet stor fokus på, hvordan de studerendes kompetencer udprøves, og der er skabt tvivl, om hvorvidt de gængse eksamensformer er tilstrækkelige.

SIG om Eksamens- og bedømmelsespraksisser har til formål at være et nationalt og gerne internationalt forum for universitetspædagogiske konsulenter, forskere, ledere og lignende centralt placerede ressourcepersoner, der er engageret i udviklings- og strategisk arbejde omkring eksaminer. Det er gruppens intention at være med til at opbygge og formidle en systematiseret viden og dele erfaringer blandt andet om:

  • Design af eksaminer, der understøtter de studerendes intenderede læring og udprøver det ønskede,
  • Forhold, logikker og forventninger der eksisterer gensidigt mellem samfund, uddannelser, undervisning og eksaminer,
  • Teknologiske udviklinger og deres betydninger for de praksisser, der anvendes i forbindelse med eksaminer,
  • Gode eksempler på eksamensdesign og -praksisser og ideer til nye, som kan inspirere,
  • Udvikling af partnerskaber mellem undervisere, studerende og eksterne partnere med fokus på læring og eksamen,
  • Udvikling af eksamens- og bedømmelseskompetence

Målgrupper som kan have brug for at trække på netværkets viden, er DUN, RUP (Rektorkollegiets Udvalg om Uddannelsespolitik) samt uddannelsesledelserne på de enkelte uddannelsesinstitutioner.

SIG’en bruger blandt andet DUN-konferencen til at formidle vores arbejde og diskuterer en lang række problemstillinger, som eksaminer stiller i uddannelse både fysisk og online.

Om kontakt- og koordinatorfunktionen

Koordinatorens funktion er at være kontaktperson, mødeindkalder og referent. Koordinatoren samarbejder med DUNs sekretariat, som varetager praktiske opgaver vedrørende gruppens initiativer og aktiviteter.

Koordinator

Julie Marie Isager (1)    Julie Marie Isager
   Universitetspædagogisk konsulent, ph.d.

   TEACH
   Københavns Universitet

   Mail  jmi@hum.ku.dk
   Telefon  2149 4998  


Medkoordinator

Peter WIck (1)   Peter Josef Wick
  Pædagogisk konsulent             

  TEACH
  Københavns Universitet

   Mail  pewi@samf.ku.dk
   Telefon  3533 1800