DUN er i gang med at producere en podcastserie, der hedder Universitetspædagogisk Snak, UPS. Hele serien kan tilgås via
Spreaker,
Apple Podcast,
Spotify og
Google Podcast.
Eksaminer har været oversete praksisser i dansk universitetspædagogik, måske fordi de ofte bliver set som noget adskilt fra undervisningen. Det gør vi noget ved i vores aktiviteter på tværs af Danmarks uddannelsesinstitutioner.
Eksaminer er blandt andet betydningsfulde, fordi de studerende orienterer sig efter dem i deres læreprocesser, fordi det har konsekvenser at have et eksamensbevis, fordi undervisere bruger tid på dem, og uddannelsesinstitutionerne afsætter mange ressourcer til eksaminer. Efter generativ kunstig intelligens er blevet lettere tilgængelig, er der kommet stor fokus på, hvordan de studerendes kompetencer udprøves, og der er skabt tvivl, om hvorvidt de gængse eksamensformer er tilstrækkelige.
SIG om Eksamens- og bedømmelsespraksisser har til formål at være et nationalt og gerne internationalt forum for universitetspædagogiske konsulenter, forskere, ledere og lignende centralt placerede ressourcepersoner, der er engageret i udviklings- og strategisk arbejde omkring eksaminer. Det er gruppens intention at være med til at opbygge og formidle en systematiseret viden og dele erfaringer blandt andet om:
Målgrupper som kan have brug for at trække på netværkets viden, er DUN, RUP (Rektorkollegiets Udvalg om Uddannelsespolitik) samt uddannelsesledelserne på de enkelte uddannelsesinstitutioner.
SIG’en bruger blandt andet DUN-konferencen til at formidle vores arbejde og diskuterer en lang række problemstillinger, som eksaminer stiller i uddannelse både fysisk og online.
Koordinatorens funktion er at være kontaktperson, mødeindkalder og referent. Koordinatoren samarbejder med DUNs sekretariat, som varetager praktiske opgaver vedrørende gruppens initiativer og aktiviteter.
![]() |
Julie Marie Isager Universitetspædagogisk konsulent, ph.d. TEACH |
Medkoordinator
![]() |
Peter Josef Wick Pædagogisk konsulent TEACH |