Professor, ph.d. Ray Land
Centre for Academic Practice and Learning Enhancement, University of Strathclyde
Enhancing the Quality of Teaching and Learning in an Age of Uncertainty: implications for practitioners
At a time increasingly characterised by change, speed, complexity and uncertainty, this presentation will consider how we might best define and measure quality in teaching and learning at the academic practitioner level. Prevailing discourses of quality which emphasised assurance (and by association audit, accountability and assessment) have often been resisted, or judiciously subverted. They tend to be seen as overly concerned with risk avoidance, and with control of people and of processes without necessarily engaging discipline-based academics in significant reconceptualisation of their practice.
The rapidly changing landscape of higher education in Europe means that it is no longer helpful to think about quality only in terms of maintaining standards. It also demands that academics need to (re)design learning environments so that the graduates of the 21st century will be appropriately prepared to deal with an age of 'supercomplexity'. This requires a developmental approach to quality, one of quality enhancement, which endorses the view that quality is not a management function but a professional, and often personal responsibility. It is an approach which must also embrace risk, but through risk management (not minimisation) and through innovation.
The presentation will invite discussion and critique of specific 'vignettes of practice', initiatives taken by practitioners to enhance quality within a range of different disciplines and kinds of institution. These involve maximising student engagement, developing graduate attributes and employability, working in research-minded ways, discipline-based approaches to academic staff development, re-engineering assessment practices, coping with large student numbers, utilising new technologies and improving the first year experience. In all these activities the role of the academic is paramount.
Prof. Ray Lands præsentation i pdf-format.
Se foredraget på video.
Se nærmere detaljer om Prof. Lands erfaringer med kvalitet i undervisning og læring i hans biografi og på hans hjemmeside (åbner begge i et nyt vindue).
Professor, ph.d. Peter Dahler-Larsen
Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet
Kvalitetens beskaffenhed i universitetsverdenen
Kvalitet og kvalitetsmåling har meldt sig med en sådan intensitet og et sådant omfang, at undren opstår og spørgsmål melder sig. Hvordan er kvalitetsbølgen tidstypisk? Er kvalitetsmåling altid drevet af et ønske om bedre kvalitet? Giver mere kvalitetsmåling mere kvalitet? Findes der mere end eet kvalitetsperspektiv?
Professor Peter Dahler-Larsen, PhD, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet, er aktuel med bogen "Kvalitetens Beskaffenhed".
Se prof. Peter Dahler-Larsens præsentation i pdf-format.
Se nærmere detaljer om prof. Dahler-Larsens erfaringer med kvalitet og kvalitetsmåling på hans hjemmeside (åbner i et nyt vindue).
Professor, dr. med. Mogens Hørder
Ledelsessekretariatet, Syddansk Universitet
Kvalitetsudvikling af uddannelse spejlet i kvalitetsregulering i sundhedsvæsnet
"Lad os nu diskutere kvalitet og ikke økonomi "- således lyder det med regelmæssige mellemrum fra sundhedspolitikere og -professionelle. Siden 1980erne har der været øget fokus på at forbedre sundhedsvæsnets indsats gennem systematisk kvalitetsudvikling. I dag er det en opgave for de fagprofessionelle samt for ledere i sundhedsvæsnet hvor det før var båret af enkelte entusiaster.
Udviklingen i Danmark afspejler en lignende systematisering i udlandet - således at gensidig godkendelse af landes sundhedsydelser i stigende grad hviler på "kvalitetsmærkning".
En analyse af baggrunden for og opbygningen af kvalitetsudviklingssystemer i sundhedssektoren synliggør en betydelig lighed med kvalitetsudviklingsarbejde omkring uddannelse. Det gælder virkemidler der tages i brug og disses meningsfuldhed for aktørerne - de fagprofessionelle. Det gælder også den udefra kommende opmærksomhed på kvalitetsdokumentation og gennemsigtighed - det være sig fra "brugere" som fra det politisk-administrative niveau. Valg af kvalitetsorganisation og systemer er rammebetingelser der har fællestræk og derfor kan være kilde til erfaringsudveksling.
For begge sektorer er det nu ikke længere et spørgsmål om der skal ske en kvalitetsregulering - men hvordan den foregår - og ikke mindst skal udvikle sig i fremtiden.
Der fremsættes den påstand at indsigt i og aktiv medvirken til systematisk kvalitetsudvikling bliver et element i den professionelle identitet som sundhedsprofessionel - og som videnskabelig universitetsmedarbejder.
Prof. Mogens Hørders præsentation i pdf-format.
Se foredraget på video.
Se nærmere detaljer om prof. Hørders erfaringer med kvalitetsudvikling i hans CV og på hans hjemmeside (åbner begge i et nyt vindue).