Sessioner fra konferencen

Sessioner - indkaldelse af oplæg

På konferencens første dag d. 28. maj 2009 inviterer vi alle universitetsundervisere og universitetspædagoger til at bidrage med oplæg om deres gode pædagogiske praksis og forskningsprojekter. Fokus er især på kvalitetsudvikling og -sikring, men også oplæg om andre typer pædagogisk praksis og forskning er velkomne. Hensigten er, at deltagerne får indsigt i kollegers erfaring og viden og kommer hjem med inspiration til at udvikle egen pædagogisk praksis.

Det samlende tema er kvalitet i undervisningen - defineret bredt. Det kan både forstås som: hvordan kvalitet i undervisning udspiller sig og hvordan den til stadighed kan udvikles, hvordan krav om fx dokumentation og akkreditering kan udnyttes konstruktivt til at kvalificere undervisning, og hvordan kvalitet overhovedet kan dokumenteres.

Den gode praksis kan befinde sig på mikroniveau og kan være noget du selv har udtænkt og har gode erfaringer med. Det kan også være en mere omfattende institutionel praksis, som du har stiftet bekendtskab med enten gennem din undervisning eller ved at have foretaget undersøgelser af den.

Du kan vælge mellem to formater for oplæg:

- Paper: 20 minutters oplæg efterfulgt af 10 minutters diskussion. Handler dit oplæg om undervisningspraksis, skal det indeholde en kortfattet beskrivelse af din gode praksis, en analyse af dens rationale, og en diskussion af hvordan du mener at andre kan bruge praksissen. Handler dit oplæg om et forskningsprojekt, skal det indeholde en kortfattet beskrivelse af projektet og dets resultater, og en diskussion af hvordan du mener resultaterne kan få konsekvenser for universitetsundervisning.

- Workshop: 45 minutter i alt. Disse sessioner kombinerer korte præsentationer med metoder, som aktiverer alle deltagere. Oplægsholdere kan gøre brug af en række forskellige strategier for at sætte workshopdeltagerne i de studerendes sted så som demonstrationer, diskussioner, gruppe- og individuelt arbejde, og rollespil. Hensigten med workshoppen er at fremme læring og at hjælpe deltagerne med at kunne anvende, hvad de har lært hjemme i deres egen praksis.

Ønsker du at indsensde et forslag til enten en paper- eller en workshopsession, skal du udfylde  dette skema (åbner i Word), og sende det til dunk09oplaeg@sdu.dk senest d. 15. marts 2009, hvorefter dit forslag anonymt vil blive vurderet af fagfæller. Du vil senest d. 2. april 2009 få besked om, hvordan dit forslag er blevet vurderet.