Tema: Hvad er egentlig særligt definerende for første studieår?
Dato: 8. december 2015 kl. 11-15
Sted: Aarhus
Programmet byder bl.a. på oplæg og diskussioner om SIG'ens fremtidige tiltag.
Blended Learning har fået fornyet aktualitet i kraft af erfaringer med tvungen onlineundervisning siden foråret 2020. Det rejser ikke blot en række didaktiske spørgsmål, men også spørgsmål om hvilken betydning undervisningstilrettelæggelsen har for de studerendes studieliv – og studiemiljø. Professor mso Annemette Kjærgaard CBS holder oplæg om, hvad erfaringerne fra den tvungne online undervisning har tilført forskningen i Blended Learning. Annemette er leder af forskningsprojektet RiBL (Research in Blended Learning), som I kan læse mere om her.
09.45-10.15 Ankomst, kaffe/te/croissant
10.15-10.30 Velkomst
10.30-11.15 Gymnasieelever mellem stilladsering og dannelse Gruppen af elever, som søger ind på gymnasiet og hf er kun vokset siden uddannelseseksplosionen i 1960’erne og i dag er elevgruppen både bred og broget, såvel socioøkonomisk som kulturelt. Dette har blandt meget andet betydet, at der de sidste mange år har været fokus på stilladsering, synlig læring, etnodidaktik og andet, der skulle gøre de læringsmæssige koder transparente og gennemskuelige for alle elevgrupper. Jeg vil i mit oplæg søge at indkredse, hvordan en mere dannelsesorienteret didaktik nu er begyndt at dukke op – ikke som et konservativt pendulsving tilbage, men som en handlingsorienteret medborgerskabstænkning. Hvad betyder det for eleverne, der midt i det hele står i fagtrængslen og med masser af eksamener, der skal klares, så de kan komme videre? Oplægget vil både komme ind på mere overordnede didaktiske strømninger i ungdomsuddannelser og give konkrete indblik i elevernes læringsliv, som underviserne oplever det. v/ Karen Steller Bjerregaard, lektor i historie og samfundsfag ved Hvidovre Gymnasium & HF samt BUVM’s fagkonsulent for historie i stx, hf, hf-e og GIF 11.15.11.45 Gruppesamtaler ved bordene
11.45.12.00 Spørgsmål til Karen
12.00-12.45 Frokost 2
12.45-13.30 At være elev i gymnasiet – et indblik i elevers oplevelse af at deltage, med deres stemme, i undervisningen Oplægget tager afsæt i et kvalitativt empirisk studie, der favner et indsamlet materiale fra mere end hundrede 2.g-elever. Dette elevperspektiv bidrager med indsigt i fænomenet elevstemme, hvis ‘optræden’ på sin vis virker uforklarlig og tilmed skjult for både undervisere og elever. Samtidig kaster det lys på elevers deltagelse i undervisningen – en deltagelse, der rækker ud over det, der tilsyneladende sker eller umiddelbart kan ses. Deltagelsen viser sig blandt andet i en form for ‘elevhed’, der kendetegnes ved forskellige tilstedeværener og på denne baggrund lægges der op til refleksion og diskussion af hvordan, vi med synliggørelsen af elevstemme og gymnasieelevernes oplevelse af at være i ‘elevhed’, kan imødekomme 1. årsstuderende pædagogisk og didaktisk. v/Mette Alma Kjærsholm Boie Ph.d., Pædagogisk konsulent (DPU), Ekstern lektor (IKK), Aarhus Universitet
13.30-14.00 Gruppesamtaler ved bordene
14.00-14.15 Spørgsmål til Mette
14.15-14.30 Runde ved bordene: hvad tager jeg med mig fra dagen i dag?
14.30-15.00 SIG-gruppens næste møder: temaer, planlæggere/arrangører, steder?