Ny dato: 9. januar 2023, kl. 14.00 - 15.30
Første del 14.00 - 14.45: Webinar – åbent for alle
Anden del 14.45 - 15.30: Workshop – kun for medlemmer af DiP
Sted: Online via Zoom
Deltagergebyr: Gratis
Tilmeldingsfrist: 6. januar 2023, kl. 15.00. Herefter kan tilmelding ske via mail til Jens Jørgen Hansen, jjh@sdu.dk
Oplæg ved Jens Jørgen Hansen, Lektor ved SDU og Rikke Toft Nørgård, Lektor ved AU
Oplægget vil introducere til det faglige domæne Digital pædagogik og dets betydninger og lægge op til en diskussion af Digital pædagogiks anvendelsesmuligheder i en videregående forsknings- og uddannelsespraksis. Til italesættelse af Digital pædagogik tager oplægget udgangspunkt i fire distinkte forståelser af teknologi:
De fire teknologiforståelser har indflydelse på, hvordan vi arbejder med og forstår aktiviteter og opgaver der involverer digital pædagogik, fx som det at udvikle instrumentel viden, hermeneutisk viden, emancipatorisk viden og designbaseret viden.
Til belysning af Digital pædagogik som udviklingsværktøj vil vi diskutere, hvordan Digital pædagogik spiller en rolle på tre niveauer:
Bio:
Jens Jørgen Hansen, f. 1967 er lektor i videnskommunikation, Institut for Design og Kommunikation, SDU. Jens forsker i digitale læremidler, e-læring og webkommunikation. Særlig fokus på, hvordan digitale medier kan repræsentere viden, understøtte individers læring og organisationers kommunikation og vidensdeling.
Rikke Toft Nørgård, f. 1976 er lektor i didaktisk design og teknologi, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, AU. Rikke forsker i, udvikler og underviser i nye potentialer og praksisser i uddannelse og undervisning i krydsfeltet mellem design, didaktik og teknologi med et særligt fokus på hvordan teknologi og nybrud i uddannelse og undervisning skaber nye fremtider i uddannelse og nye uddannelsesmuligheder i fremtiden.
Litteratur:
Hansen, J. J., & Nørgård, R. T. (2022). Hvad er Digital pædagogik? – Konturer af et nyt praksis- og forskningsfelt. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 17(32), 107–128. https://tidsskrift.dk/dut/article/view/129582