Dato: 14. december 2021, kl. 9.30 - 16.00
Sted: Roskilde Universitet, Bygning 46, Auditoriet (46.1-049)
Tilmeldingsfrist: 8. december 2021
Viden om vores studerende er afgørende for, hvordan vi arbejder med vores studerende. Men hvad er væsentligt at vide om de studerende, og hvordan kan forskning, som relaterer sig til studerende på første år, kvalificere vores arbejde med førsteårsstuderende og førsteårspædagogik?
I 2021 har tre yngre forskere fra Københavns Universitet, Roskilde Universitet og Aarhus Universitet forsvaret deres ph.d.-afhandlinger, som alle tre på forskellig vis har haft førsteårsstuderende i fokus enten som problemstilling eller som empirisk genstandsfelt.
SIG'en Førsteårspædagogik under Dansk Universitetspædagogisk Netværk inviterer medlemmer og andre interesserede til et åbent seminar om denne nye forskning og deres resultaters perspektiver for arbejdet med førsteårsstuderende.
09.30-10.00 | Ankomst, kaffe/croissant |
10.00-10.15 | Velkomst |
10.15-11.15 | Førsteårsstuderendes møde med universitetet Andrea Fransiska Møller Gregersen, Ph.d., videnskabelig assistent Institut for Naturfagenes Didaktik, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet Developing Viable Study Practices and Student Identities Andreas ph.d.-afhandling undersøger førsteårsstuderendes møde med universitetet. På baggrund af et kvalitativt studie foretaget på tre forskellige uddannelser viser afhandlingen, at der er stor variation i hvilke normer, praksisser og studiekulturer studerende møder, alt efter hvilket studie de starter på. Processen med at blive universitetsstuderende, handler derfor om lære at afkode og navigere i de specifikke forventninger, normer og praksisser, som de møder. På SIG seminaret vil Andrea præsentere nogle af ph.d. projektets hovedpointer, herunder hvordan de studerende navigerer i de udfordringer de 2 møder i arbejdet med at udvikle meningsfulde studiepraksisser og udvikle en identitet som studerende. |
11.15-11.30 | Kort pause |
11.30-12.30 | Brudflader i universitetets læringsrum Eva Ulstrup, Ph.d., Specialkonsulent TEACH, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet Brudflader i universitetets læringsrum Evas ph.d.-afhandling er en undersøgelse af brudflader og overensstemmelser mellem didaktiske intentioner og studerendes deltagelse i kursusundervisning på universitetet. Det empiriske grundlag er interviews med studerende og undervisere samt deltagerobservationer fra kursusundervisning på 2. semester på RUC. På dette SIG seminar vil Eva præsentere nedslagspunkter fra sin afhandling, der illustrerer hvordan studerende ændrer deres forståelser og deltagelsesformer i løbet af de første semestre, og hun vil give eksempler på områder, hvor der er særligt store brudflader mellem underviseres og studerendes forståelser og forventninger. |
12.30-13.15 | Frokost (vegetarisk salat, brød og vand) |
13.15-14.15 | Studerendes læring i digitale interaktioner Maria Hvid Stenalt, Ph.d., Postdoc Institut for Naturfagenes Didaktik, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet A Constraint-based Understanding of Student Learning in Digital Education Marias ph.d.-afhandling undersøger digitale interaktioner i universitetsundervisningen. Digitale teknologier spiller en vigtig rolle på mange universiteter, men nyere forskning konkluderer dog, at forskning inden for feltet har forsimplet læring og fokuseret på ’de gode historier’. Med inspiration fra en mere kritisk retning inden for forskningsfeltet belyser denne afhandling sammenbrud i digitale interaktioner og adresserer det ved at stille spørgsmålet: ”Hvad muliggør og forhindrer studerendes læring i digitale interaktioner?” Afhandlingen adresserer dette spørgsmål med inspiration fra forskning i agens, og særligt en forståelse af agens som et relationelt fænomen. På SIG seminariet vil Maria præsentere sit empiriske studie, hvor hun interviewede 1. semester studerende på et dansk universitet. Hun vil beskrive sin metodiske 3 tilgang, studies fund og belyse, hvordan teknologiske, kontekstuelle, individuelle og relationelle aspekter sammensmeltes og indfiltre i universitetsundervisningen. |
14.15-14.30 | Kort pause |
14.30-15.15 | Fælles diskussion om forskningsresultaternes perspektiver i forhold til praksissituationer med/for førsteårsstuderende. |
15.15-16.00 | Kaffe/kage to go or to stay |
Koordinator Førsteårspædagogik
Carsten Tage Nielsen
Ph.d., Studielektor
Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet
ctn@ruc.dk
21 63 37 64