Uddannelsesudvikling af videregående uddannelser
Tid: 4. december 2024, 10.40-12.30
Sted: Online i Zoom, linket sendes til deltagerne i god til inden webinaret.
Tilmeldingsfrist: 22. november 2024
Sprog: Dansk
Målgruppen for aktiviteten: Alle kan deltage. Den primære målgruppe er konsulenter involveret i uddannelsesudvikling samt ledelsesstrengen for uddannelse på fakulteter.
Beskrivelse:
Hvilke veje kan man bevæge sig ad, når uddannelsesudvikling skal blive til virkelighed?
Implementeringslandskabet er nuanceret, men en systematisk tilgang kan bane vejen til succes. Der er mange interessenter og meninger og ledelsesstrukturen er ofte uigennemsigtig og varierende. Vi vil åbne for samtaler om
På webinaret vil vi således diskutere zonen mellem hvad de pædagogiske konsulenter og øvrige rådgivere hjælper med for at skabe overblik for implementeringsansvarlige på uddannelserne.
Du vil blive inspireret af to cases indenfor dette område
Oplæg 1
Begynd med slutningen: Al vellykket udvikling bliver udmøntet via driften. Projekter kan derfor blive skærpet ved at bestemme, hvor i organisationen og hvem der skal udmønte projektet i drift.
Organisationskonsulent, ph.d. Carsten Salling,SDU
Det Naturvidenskabelige fakultet på SDU er i gang med at implementere deres uddannelsesstrategi. Implementering af strategien er udspecificeret i en række klart afgrænsede og velbeskrevne indsatser, der kræver involvering af forskellige aktører f.eks. Førsteårs indsats, Studiegrupper og faglige fællesskaber og Semesterkoordinering. Spørgsmålet er, hvor hver af indsatserne bliver forankret i driften og hvilke forventninger vellykket implementering skaber til uddannelsesledelse. Case-oplægget adresserer således forhold mellem projektlignende arbejde og den etablerede organisering omkring uddannelse.
Oplæg 2
Fra vision til det (næst)sidste punktum: Arbejdet med modstand og konflikter i processen med gentænkning af uddannelser i moderne fremmedsprog på Københavns Universitet
Læringskonsulent, ph.d. Bjarne Simmelkjær Sandgaard Hansen, TEACH, Københavns Universitet
Pædagogiske konsulenter ved TEACH, Københavns Universitet har i efteråret 2023 og gennem 2024 assisteret et humanistisk institut i processen med at gentænke og udarbejde nye studieordninger til deres bacheloruddannelser i moderne fremmedsprog, så de i højere grad end tidligere har et tydeligt formål og bygger på problembaseret læring. I dette oplæg fortæller jeg, hvordan vi, en gruppe på fire pædagogiske konsulenter, er indgået i denne proces på forskellig vis, bl.a. gennem oplæg på institutmøder, feedback på tekster og facilitering af længere arbejdsmøder og et internat. Mit fokus i denne sammenhæng ligger på, hvilke typer modstand og konflikter der er opstået i processen, og hvordan vi har adresseret disse.
Efter de to oplæg vil der være en arbejdscase som deltagerne skal arbejde med og tage stilling til.
Endeligt program og arbejdscaseen sendes ud til tilmeldte før webinaret
Husk også at sætte de kommende arrangementer 25. februar og 29. april i din kalender.