Arrangementet er åbent for alle kl. 10.00-12.00.
Herefter SIG-møde kun for medlemmerne kl. 12.00-15.00.
Dato: 21. november 2018
Sted: Københavns Universitet, lokale 27.0.47 kl. 10.00 (lokale 23.4.05 kl. 12.00 ) , Emil Holms Kanal 4, 2300 København
Faglig vejledning og mentoring i universitetsundervisning er et veletableret forskningsfelt. Men i hvor høj grad får denne forskning betydning for universiteternes vejledningspraksis? Kan forskningsbaseret viden ses afspejlet i styredokumenter som fx studieordninger? Eller i pædagogisk videreuddannelse? Eller i den situerede praksis i undervisnings- og vejledningssammenhæng?
Program
Åbent arrangement kl. 10.00-12.00 (lokale 27.0.47)
10.00-10.05 |
Velkomst |
10.05-11.00 |
Lektor Torgny Roxå, Lunds Universitet: Att påverka undervisningskulturer i universitetsmiljö - ett organisatoriskt perspektiv |
11.00-11.10 | Pause |
11.10-11.20 |
Lektor Rie Troelsen, leder af SDU Universitetspædagogik: Fra strategi til praksis – eller fra praksis til strategi? |
11.20-12.00 | Diskussion |
Lukket møde kun for SIG-medlemmer kl. 12.00-15.00 (lokale 23.4.05)
Med baggrund i formiddagens oplæg og diskussioner vil vi identificere nogle muligheder for at forskningsbaseret viden får en mere markant plads i vores universitetspædagogiske praksis – både som udviklere og som forskere/undervisere.
12.00-12.45 |
Frokost |
12.45-13.00 |
Lektor Søren Smedegaard Bengtsen, Århus Universitet: Hvilken betydning har forskning i vejledning haft for vejledningspraksis på Århus Universitet? |
13.00-13.10 | Andre erfaringer fra SIG’ens medlemmer: Eksempler på implementering af forskningsbaserede pædagogiske initiativer? |
13.10-13.40 |
Gruppearbejde (på tværs af institutioner). |
13.40-14.10 | Diskussion af de identificerede muligheder – kan vi se tendenser i samspillet mellem forskning og praksis på vejledningsfeltet, som SIG’en evt. kan arbejde videre med? |
14:10-15:00 |
DUNK 2019: Hvordan skal SIG’en bidrage? Søren præsenterer forslag til symposium til DUNK 2019. Andre forslag til tema eller format? Nedsættelse af arbejdsgruppe |