Forfattere: Lotte Rienecker, pædagogisk konsulent og lærebogsforfatter Ditte Jacobsen, lektor på Københavns Professionshøjskole År: 2021, 1. udgave Forlag: Samfundslitteratur |
Det kan være svært at modtage feedback, og måske endnu sværere at give feedback. Særligt når man skal give det til sine medstuderende, som de studerende skal i dag. Ny bog giver værktøjerne til at modtage, facilitere og give peer feedback.
Bogen Peer feedback – hvorfor og hvordan? er skrevet af pædagogisk konsulent Lotte Rienecker, der står bag en lang række lærebøger, og Ditte Jacobsen, der er lektor på Københavns Professionshøjskole. Bogen tager bl.a. afsæt i deres mange erfaringer med peer feedback som undervisere og deltagere i alle mulige feedback-situationer.
Peer feedbacks mange former
Under et uddannelsesforløb vil de studerende møde peer feedback skriftligt, mundtligt, digitalt, i par, på hold, anonymt osv. Alt sammen for at ruste dem til det virkelige liv, hvor de som fx færdiguddannede sygeplejersker, bioanalytikere, socialrådgivere, pædagoger eller lærere kommer til at stå i mange situationer, hvor de selv skal give feedback til kolleger, elever og patienter. Og skal modtage det som kollega, medarbejder m.v.
Bogen er fyldt med aktiviteter og måder at give feedback på, bl.a.:
Sammen med bogen er der desuden offentliggjort supplerende materialer: 10 feedback-designs fra Københavns Professionshøjskole og en skabelon til at lave sit eget feedback-design.
Om forfatterne
Lotte Rienecker er pædagogisk konsulent og lærebogsforfatter. Hun er bl.a. medforfatter til bestselleren Den gode opgave.
Ditte Jacobsen er lektor på Københavns Professionshøjskole og har fornyeligt udgivet bogen Tværprofessionelle studiegrupper.
Forord af Stefan Hermann, rektor på Københavns Professionshøjskole