Dato: 24. september, 2024, kl. 13.30-15.00
Sted: Online via Zoom
Tilmedlingsfrist: 22. september, 2024, 12.00
Pris: Gratis
Arrangører: Digital Pedagogy and Learning in Higher Education (DiP) - Jens Jørgen Hansen og Rikke Toft Nørgård
Webinaret er åbent for alle
Webinaret tager udgangspunkt i 3 korte oplæg, hvor det spørgsmål GAI konfronterer os med som undervisere, udviklere og mennesker diskuteres fra et humanistisk perspektiv. Vi vil med inspiration fra kunsten og litteraturen se denne brydningstid i universitetets liv som en gave, vi ikke havde ønsket os, men som radikaliserer spørgsmålet om, hvem vi/jeg/mennesket er, og hvad vi vil med uddannelse. Og det er måske en god gave? Universiteterne er i gang med at formulere politikker for, hvad de studerende og forskere må og ikke må bruge GAI til, som ændrer på, hvad kvalificering og socialisering vil sige, men mest af alt udfordrer GAI subjektiveringsdimensionen: hvordan bliver det skrivende, læsende og tænkende menneske til, når ChatGPT kun er et par klik væk, eller tilhører det spørgsmål fortiden?
Webinaret afsluttes med en diskussion af oplæggets perspektiver: Hvad er konsekvenserne af GAI for den måde, som vi tænker om uddannelse på? Og hvilke pædagogiske praksisser giver GAI anledning til fornyet fokus på?
Oplægsholdere:
Jakob Egholm Feldt
Silas Mercier
Hans Ulrik Rosengaard