Kursus: Universiteternes kursus i uddannelsesledelse

Dato: 7., 29-29. oktober samt 25.-26. november, 2024

Sted: Formøde online, 1. og 2. internat i Odense.

Pris: 15.800 kr. (deltagergebyret inkluderer overnatning). 

Arrangører: AEU

Målgruppe:
Især ny-udpegede, men også mere erfarne uddannelsesledere ved danske universiteter. Typiske titler: Studieledere, studienævnsformænd, uddannelseskoordinatorer, skoleledere, programledere eller viceinstitutledere.

Det forventes, at deltagerne har gennemført et almindeligt adjunktpædagogikum og derigennem stiftet bekendtskab med grundlæggende universitetspædagogisk teori.

Tilmeld

Formål:
Uddannelsesledere er et centralt omdrejningspunkt for universiteternes pædagogiske kvalitetssikring og –udvikling af uddannelse og undervisning. Der er tale om en ledelsesopgave, der giver masser af mening, og som de fleste finder en stor arbejdsglæde ved at involvere sig i. Samtidigt er det kendetegnet af mængder af dilemmaer og krydspres mellem studerendes forventninger, faglige traditioner og interesser, bureaukratisk systemtænkning samt uddannelsespolitiske krav. Det er følgelig ikke en let ledelsesopgave, og mange uddannelsesledere føler sig da også udfordrede både på en utilstrækkelig fagdidaktisk redskabskasse, og på den komplekse organisatoriske placering mellem studerende, kolleger, studieadministration og kollega-ledere med forskellige behov og interesser.

Ambitionen for dette kursus er derfor at give deltagerne værktøjer og kompetencer for at kunne håndtere deres mange ledelsesroller bedst muligt. Kurset er placeret i krydsfeltet mellem ledelse og pædagogik. Det betyder, at kurset er bygget op omkring en undersøgelse af både uddannelsesledernes pædagogiske udviklingsarbejde og de mere generisk ledelsesopgaver i form af forandringsledelse, drift og relationsbygning, der klæder uddannelseslederen på til at håndtere de forskellige ledelsesroller og mange interessenter.  

Læringsmål:

  • At deltagerne generelt oplever, at de er bedre klædt på til at håndtere de opgaver og udfordringer, de møder som uddannelsesleder i hverdagen.
  • At deltagerne styrkes i deres håndtering af forskellige grupper inden for universitetsverden, særligt undervisere og administration.
  • At deltagerne får redskaber til at identificere universitetspædagogiske problemstillinger og orkestrere processer i organisationen, der adresserer disse.
  • At der igangsættes en proces, hvor deltagerne udvikler egen praksis som uddannelsesleder på grundlag af kvalificerede refleksioner.

Læs mere

Tilbage til oversigten