DUO 7: Kandidatreformens universitetspædagogiske implikationer

DUO 7: Kandidatreformens universitetspædagogiske implikationer 

Dato: 5. november 2025, 09.00-10.30

Sted: Online via Zoom

Deltagergebyr: Gratis

Målgruppe for aktiviteten: Undervisere, studerende, udvikler og ledere på landets universiteter 

Sprog: Dansk 

Tilmeldingsfrist: 3. november 2025 

Værter og tovholder for webinaret: Marie Larsen Ryberg og Søren Smedegaard Bengtsen

Tilmeld dig 

Beskrivelse: 
DUN sætter fokus på de universitetspædagogiske udfordringer og muligheder, der følger i kølvandet på kandidatreformen (universitetsreformen). Ud over de politiske, studietekniske og forvaltningsmæssige spørgsmål, mener vi, at der også er behov for i fællesskab at tage hul på overvejelser af mere universitetspædagogisk karakter af implikationer kandidatreformen. Nogle pædagogiske spørgsmål er allerede nævnt i kandidatudvalgets rapport - fx den mulige skabelse af A og B kandidatuddannelser, spørgsmålet om trivsel med det øgede pres på både studerende og undervisere, samt behovet for at inddrage undervisere og studerende langt mere i processen. Men hvor er snitfladerne mellem logistiske og økonomiske udfordringer og pædagogiske udfordringer? Vi ser et behov for at bringe den pædagogiske diskussion yderligere frem.

Derfor arrangerer DUN en paneldebat onsdag d.5. November, 2025, hvor vi håber at kunne bringe stemmer fra forskellige institutioner i samme rum, og høre perspektiver fra både universitetsledere og ledere af universitetspædagogiske centre. Planen er senere i reformprocessen at bringe undervisere og studerende ind i debatten.

Paneldeltagere
Camilla Schmidt, Prodekan for uddannelse, Roskilde Universitet
Niels O. Lehmann, Prodekan for uddannelse, Aarhus Universitet
Anne Mette Mørcke, Centerleder (CED), Aarhus Universitet
Rie Troelsen, Kontorchef, Center for uddannelsesforskning, Syddansk Universitet
Thomas Ryberg, Leder af Institute for Advanced Studies in PBL, Aalborg Universitet
Lars Ulriksen, Professor, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet 

Tilbage til oversigten