Danske Universitetspædagogiske Oplæg
Dato: 15. januar 2025, 14.00-15.30
Sted: Online via Zoom
Deltagergebyr: Gratis
Målgruppe for aktiviteten: Undervisere, pædagogiske konsulenter og andre med interesse for læringsrum
Sprog: Dansk
Tilmeldingsfrist: 13. januar 2025
Tovholder for webinaret: Rikke Toft Nørgård
Tilmeld dig
Beskrivelse:
I denne DUO sætter vi spotlight på, hvordan det giver mening at bruge digitale teknologier i universitetsundervisning og -vejledning - og hvornår det måske giver mindre mening.
DUO 5 tager afsæt i de to DUT-publikationer 'Når kunstig intelligens bliver en del af vejledningsrummet' (Wirenfeldt, 2024) og 'Digital detox: Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel?' (Lindell et al., 2024). De to publikationer præsenteres og sættes i dialog med hinanden og sammen vil vi bl.a. diskutere:
Oplæg 1:
Tine Wirenfeldt Jensen, ekstern lektor, DPU, Aarhus Universitet
Tine Wirenfeldt Jensen har gennem mange år beskæftiget sig med faglig vejledning og studerendes skrive- og læreprocesser. Aktuelt er hendes fokus, hvilken betydning generativ kunstig intelligens får og vil komme til at få for disse områder. Tine har bl.a. været en del af Ministeriets ekspertgruppe om ChatGPT og prøveformer og arbejder p.t. med projektet ”Chatbots som stemme i Kollektiv Akademisk Vejledning” på DPU, Aarhus Universitet.
Hvordan kan vejledere og studerende navigere i et udvidet vejledningsrum, hvor generativ AI påvirker og udfordrer sammenhængen mellem skrift og læring, forståelsen af plagiat og relationerne i vejledningen?
Oplæg 2:
Katrine Ellemose Lindvig, Københavns Universitet, og Maria Hvid Stenalt, Aalborg Universitet, er en del af en tværfaglig gruppe af forskere inden for hhv. sprogpsykologi, universitetspædagogik og digital uddannelse, der i 2022 gennemførte et komparativt studie af undervisningsforløb med og uden regulering af studerendes brug af digitale devices i undervisningen.
Har tilstedeværelsen af digitale devices i undervisningslokalet negativ betydning for studerende og undervisere? Vi deler vores erfaring med at undersøge dette spørgsmål og præsenterer resultaterne fra det tværfagligt forskningsprojekt, der beskæftigede sig med denne problematik, og som er beskrevet i artiklen ”Digital detox: Forbedrer det studerendes aktivitet og trivsel?”