Uddannelsesledelse
Tid: 15. januar 2025, 13.00-15.00
Sted: Online
Sprog: Dansk
Deltagergebyr: Gratis
Målgruppen for aktiviteten: Alle kan deltage
Beskrivelse:
Universiteterne beskrives undertiden som matrixorganisationer, dvs. organisationer karakteriseret af et stærkt dobbelt fokus mellem produktion og faglighed. Medarbejderne referer her til (mindst) to ledere, og den klassiske udfordring er, at store dele af arbejdsopgaverne typisk ”falder mellem flere stole” i sådanne matrixorganiseringer. Det bliver svært for både ledelse og medarbejdere, at definere hvem, der har ansvar for hvad, og koordinering, samarbejde, konflikthåndtering og kommunikation bliver følgelig vigtigt.
Eksempelvis finder vi på universiteterne sådanne matrixorganiseringer mellem institutlederne, der står med personale og budget-ansvaret på den ene side og studielederne, der står med det pædagogiske-faglige ledelsesansvar. Underviserne refererer her til begge ledere men på forskellig vis og under forskelligt mandat.
I dette webinar vil vi undersøge spørgsmålet om hvem, der reelt og/eller formelt står med det ansvar for undervisernes pædagogiske virke og udvikling. Er det tilstrækkeligt at pege på institutlederne, der trods alt står med det formelle ledelsesmandat for personale og økonomi? Eller har studielederne reelt mere føling med - og derfor forhåbentligt også mere indflydelse på - undervisernes pædagogiske virke? Og er der andre aktører, fx administration og studienævn, der også bør medregnes i ansvarsfordelingen? Måske er det reelt underviserne selv, der tager mest ansvar for undervisningen? Det er trods alt underviserne, der står med opgaven og derfor ofte ved bedst. Og hvordan med de studerende? Der tales meget om, at de studerende hverken er kunder brugere men derimod ”borgere i akademia”, men betyder det, at de studerende tildeles et reelt medansvar for undervisernes pædagogiske virke og udvikling?
Program
13:00 | Velkomst |
13:05 |
Oplæg: Hvem har ansvar for undervisernes pædagogiske virke og udvikling? |
13:50 | Pause |
14:05 |
Diskussion baseret på cases |
15:00 | Afslutning |