Tidspunkt: 1. februar 2018, kl. 13.00-17.00
Sted: DPU, Aarhus Universitet, Lokale D169, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Deltagergebyr: 150 kr.
Tilmeldingsfrist: 26. januar 2018
Tilmelding: Her
Dannelse er de seneste år kommet på alles læber. Fra pædagoger og lærere til forskere og ministre tales der kritisk og bekymret om, at dannelsen har trange vilkår i skole- og uddannelsessystemet. Ofte er det imidlertid uklart, hvad der menes med begrebet dannelse, og hvordan man kan og bør fremme dannelse i skole og uddannelse. Der er brug for en afklaring af dannelse som begreb og mere præcise bestemmelser af dannelsesprocessers karakter, hvor de end foregår.
Medlemmer af forskningsenheden i Samtidsdiagnostik har de seneste år bidraget til at stille skarpt på dannelse og på det historiske og aktuelle forhold mellem dannelse, skole og uddannelse. Det har resulteret i en række bogudgivelser: "At ville noget med nogen" (Steen Nepper Larsen 2016); "Pædagogikkens Idehistorie" (Ove Korsgaard, Jens Erik Kristensen og Hans Siggaard Jensen 2017); antologien "Dannelse – kontekster, visioner, temaer og processer" (red. Lejf Moos 2017) – og senest bogen "Dannelse i uddannelsessystemet" ved Lars Geer Hammershøj, der udkom november 2017.
I den anledning afholder forskningsenheden i Samtidsdiagnostik en konference om dannelse og uddannelse.