DUN-konferencen 2011
Formålet med workshops'ne er at generere og formulere konkrete forslag til initiativer der kan styrke udviklingen af undervisningen på universiteterne.
De tre parallelle workshops ligger på konferencens 2. dag, tirsdag d. 31. maj, om formiddagen.
- Workshop A - Nationale tiltag: Hvad kan gøres på DK-niveau? Hvilke initiativer kan DUN, Danske Universiteter, DM og lign. tværgående organisationer tage?
Facilitator: Sebastian Horst
Referent: Ane Jensen
- Workshop B - Institutionelle tiltag: Hvad kan man gøre på universitetet/fakultetet/instituttet?
Facilitator: Lars Ulriksen
Referent: Rie Troelsen
- Workshop C - Individuelle tiltag: Hvad kan vi som undervisere, kursusansvarlige, studieledere og udviklingskonsulenter gøre?
Facilitator: Christine Holm
Referent: Bjørn Johannesen
I løbet af mandag eftermiddag beslutter hver enkelt deltager hvilken workshop man vil deltage i, ved at tage en label med workshoppens bogstav (A, B eller C) fra registreringsbordet ved plenumlokalet. Hvis der ikke er flere labels til det bogstav du ønsker, er det fordi workshoppen er fyldt op - og så må du vælge en anden hvor der er plads. Hver workshop har en ordstyrer/facilitator og en referent som har til opgave at lede og dokumentere workshoppen.
Hver workshop følger en struktur inspireret af fremtidsværksteder:
- Kritikfasen: Opsamling på mandagens diskussioner: Hvad kan ses som den vigtigste kritik af tingenes tilstand på det niveau som workshoppen handler om? Kort oplæg ved facilitatoren som suppleres af gruppen.
- Fantasifasen: Hvis vi kunne få det helt som vi ønskede, hvordan ville det så være? Brainstorm, formentlig opdelt i undergrupper med fælles opsamling (skriver på flipover).
- Realitetsfasen: Hvordan kan vi omsætte (nogle af) ønskerne fra fantasifasen til konkrete initiativer? Gruppeopdelt efter hvilke initiativer man ønsker at arbejde med. Der noteres på papir til den fælles opsamling.
I det efterfølgende plenum præsenteres der fra de tre workshops, ca. 10 minutter pr. workshop. Hvis den enkelte workshop har mange undergrupper, må der prioriteres. Alle producerede materialer samles sammen af arrangørerne og bruges til at udarbejde den efterfølgende hvidbog.