DUT - Dansk Universitetspæd. Tidsskrift
SIGer - Specielle Interesse-Grupper
Aktiviteter
Podcasts
Læringsenheder / Centre
DUN in English
Vælg: AKTIVITETER DUN Konferencer Afholdte aktiviteter
Spend an afternoon discussing how research and teaching are integrated in the context of laboratory and fieldwork, through examples from research and practice.
Mads Ronald Dahl, Specialkonsulent, Centre for Educational Development ved Aarhus Universitet vil præsentere ULGIS, som er en innovativ GAI-drevet platform designet til at eksperimentere og syntetisere kompetenceprofiler og læringsmål ud fra originale uddannelsestaksonomier.
AI-kurser er et varmt tema i universitetspædagogikken. Spørgsmålet er hvilke underviserkompetencer universiteterne sigter mod at udvikle, og hvilke formater der bedst understøtter dette? Disse spørgsmål eksperimenteres der intenst med på universiteterne i denne tid. DiP søsætter derfor en webinarrække om kursusdidaktik, kompetenceudvikling og kursusdesign på universiteterne med AI som tema.
Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) har i 2024 30. års jubilæum som landsdækkende forening for universitetspædagogisk samarbejde, forskning og udviklingsarbejde.
Efterhånden som generativ AI (GAI) bliver mere avanceret og mere udbredt, bruger både studerende og undervisere det i stigende grad til at styrke deres faglige evner og læringsprocesser. As generative AI (GAI) becomes more advanced and more common, both students and teachers are using it more frequently to strengthen their academic abilities and learning processes.
På baggrund af længere tids efterspørgsel udbyder vi nu et seminar med fokus på studiemiljø. Formålet med seminaret er dels at dykke ned i studiemiljørelaterede emner, der kan give dig ny inspiration til dit arbejde, og dels at styrke dit kollegiale netværk på tværs af de danske universiteter. Målet er ultimativt at gøre en positiv forskel for de universitetsstuderendes studiemiljø og trivsel.
The sudden and meteoric rise of generative Artificial Intelligence (genAI) has raised fundamental concerns for universities. Using Bacchi’s methodology on ‘problematisation’, we analyse which concerns Danish universities have addressed through their policies and guidelines.
The PhD thesis focuses on STEM PhD students' transition from university to the job market.
Kravet om løbende kompetenceudvikling for alt videnskabeligt personale i stillingsstrukturen fra 2019 bevirkede at diverse udviklingsprocesser, drøftelser og evalueringer blev sat i gang på universiteterne. Nu er vi der, hvor de indledende erfaringer og evalueringsprocesser på de respektive universiteter har kastet brugbare erfaringer og data af sig, og vi kan stille spørgsmålet: Hvad virker?
Kurset har et praktisk fokus og vil give deltagerne konkrete redskaber til at anvende AI som en støtte i deres daglige arbejde. Målet er at gøre undervisnings- og vejledningsopgaver mere effektive og samtidig bevare et højt fagligt niveau.
Med henblik på at få en bæredygtig uddannelse som kvalitetssikres løbende, så skal deres udformes et uddannelsesevalueringsdesign. En uddannelsesevaluering kaster lys over to spørgsmål; 1) producerer den planlagte uddannelse og læringsmuligheder, som er udviklet og organiseret, faktisk de ønskede resultater? 2) Hvordan kan uddannelsen forbedres bedst muligt? (Glatthorn et al., 2005)
Læs om, og tilmeld dig DUN Konferencen 2025!
The seminar focuses on the essential role of laboratory work in science education, emphasizing the significance of student engagement through two primary drivers: epistemic affect and epistemic conation.
This year’s PaTHES conference asks: Is there a way to sidestep ‘creativity’ as Higher Education agenda or discourse, and to reclaim its conceptual richness as a life-giving and individual (if unpredictable) force?
DUN Campusvej 55 5230 Odense M
dun@dun-net.dk Tlf.: +45 6550 4406 www.dun-net.dk