DUT - Dansk Universitetspæd. Tidsskrift
SIGer - Specielle Interesse-Grupper
Aktiviteter
Podcasts
Læringsenheder / Centre
DUN in English
Vælg: AKTIVITETER DUN Konferencer Afholdte aktiviteter
Institute for Advanced Study in Problem Based Learning (IAS PBL) ved Aalborg Universitet dedikerer en uge til problembaseret læring (PBL) i anledning af universitets 50-års jubilæum og inviterer i den forbindelse undervisere, forskere og praktikere til at deltage i en række spændende workshops med PBL som fællesnævner.
The theme for the ETALEE2024 conference is twofold: Artificial Intelligence (AI) and Interdisiplinarity. Both will be addressed by Keynote for each of the two topics independently.
Konferanse om studentaktiv veiledning på masterprosjekter 26.november 2024 Campus Drammen Kunstig intelligens og kollektiv veiledning: Nye veier til aktiv deltakelse i veiledning
Concluding mini-conference for the DFF Sapere Aude research project titled ‘Research for impact: Integrating research and societal impact in the humanities PhD’
Hvilke veje kan man bevæge sig ad når uddannelsesudvikling skal blive til virkelighed? Implementeringslandskabet er nuanceret, men en systematisk tilgang kan bane vejen til succes. Der er mange interessenter og meninger og ledelsesstrukturen er ofte uigennemsigtig og varierende. Du vil blive inspireret af en eller flere cases indenfor dette område og der vil være en case som deltagerne kommer til at arbejde med.
Åbent SIG møde. Det afgående og nye formandskab vil sammen invitere til næste møde 18. december kl. 10.30-15.30 på KU HUM. Stedet er KU, Søndre Campus
AI-kurser er et varmt tema i universitetspædagogikken. Spørgsmålet er hvilke underviserkompetencer universiteterne sigter mod at udvikle, og hvilke formater der bedst understøtter dette? Disse spørgsmål eksperimenteres der intenst med på universiteterne i denne tid. DiP søsætter derfor en webinarrække om kursusdidaktik, kompetenceudvikling og kursusdesign på universiteterne med AI som tema.
This session will offer a novel conceptual framework for teaching and learning that gives more purposefulness and intentionality to commonly used terms such as interaction and active learning. Drawing on Roland Barthes’s concept of the writerly text (1974), we will discuss new avenues for thiking about how students engage with course content by reconceptualizing learning as an act of meaning making. Barthes argued that texts tend to be either readerly or writerly, that readerly texts put the reader in a passive position and offer a limited number of possible interpretations, while writerly texts situate the reader as a co-producer of the text’s meaning, making the act of reading an act of (re)writing. This session will present the concept of writerly teaching and learning, exploring how it can be achieved in the teaching and learning process, as well as how it can be employed as a design value for evaluating course and lesson design.
Mads Ronald Dahl, Specialkonsulent, Centre for Educational Development ved Aarhus Universitet vil præsentere ULGIS, som er en innovativ GAI-drevet platform designet til at eksperimentere og syntetisere kompetenceprofiler og læringsmål ud fra originale uddannelsestaksonomier.
På baggrund af længere tids efterspørgsel udbyder vi nu et seminar med fokus på studiemiljø. Formålet med seminaret er dels at dykke ned i studiemiljørelaterede emner, der kan give dig ny inspiration til dit arbejde, og dels at styrke dit kollegiale netværk på tværs af de danske universiteter. Målet er ultimativt at gøre en positiv forskel for de universitetsstuderendes studiemiljø og trivsel.
Kurset har et praktisk fokus og vil give deltagerne konkrete redskaber til at anvende AI som en støtte i deres daglige arbejde. Målet er at gøre undervisnings- og vejledningsopgaver mere effektive og samtidig bevare et højt fagligt niveau.
Med henblik på at få en bæredygtig uddannelse som kvalitetssikres løbende, så skal deres udformes et uddannelsesevalueringsdesign. En uddannelsesevaluering kaster lys over to spørgsmål; 1) producerer den planlagte uddannelse og læringsmuligheder, som er udviklet og organiseret, faktisk de ønskede resultater? 2) Hvordan kan uddannelsen forbedres bedst muligt? (Glatthorn et al., 2005)
Læs om, og tilmeld dig DUN Konferencen 2025!
DUN Campusvej 55 5230 Odense M
dun@dun-net.dk Tlf.: +45 6550 4406 www.dun-net.dk