DUT - Dansk Universitetspæd. Tidsskrift
SIGer - Specielle Interesse-Grupper
Aktiviteter
Podcasts
Læringsenheder / Centre
DUN in English
Vælg: AKTIVITETER DUN Konferencer Afholdte aktiviteter
Absalon gentager succesen med den uddannelsesfaglige konference Uddannelser der mærkes. Konferencen er en videndelingskonference med fokus på veje til studieengagement, læring og trivsel.
I dette webinar vil vi undersøge spørgsmålet om hvem, der reelt og/eller formelt står med det ansvar for undervisernes pædagogiske virke og udvikling.
AI-kurser er et varmt tema i universitetspædagogikken. Spørgsmålet er hvilke underviserkompetencer universiteterne sigter mod at udvikle, og hvilke formater der bedst understøtter dette? Disse spørgsmål eksperimenteres der intenst med på universiteterne i denne tid. DiP søsætter derfor en webinarrække om kursusdidaktik, kompetenceudvikling og kursusdesign på universiteterne med AI som tema.
Ved webinaret vil vi fortælle om, hvordan det kan styrke de studerendes læring at arbejde med værdiskabelse – og hvordan de studerende bliver gode til at skabe værdi både for sig selv og for andre. During the webinar we will discuss how engaging in value creation activities can enhance students’ learning and at the same time enhance their ability to create value for both themselves and stakeholders outside the university.
This session will offer a novel conceptual framework for teaching and learning that gives more purposefulness and intentionality to commonly used terms such as interaction and active learning. Drawing on Roland Barthes’s concept of the writerly text (1974), we will discuss new avenues for thiking about how students engage with course content by reconceptualizing learning as an act of meaning making. Barthes argued that texts tend to be either readerly or writerly, that readerly texts put the reader in a passive position and offer a limited number of possible interpretations, while writerly texts situate the reader as a co-producer of the text’s meaning, making the act of reading an act of (re)writing. This session will present the concept of writerly teaching and learning, exploring how it can be achieved in the teaching and learning process, as well as how it can be employed as a design value for evaluating course and lesson design.
Mads Ronald Dahl, Specialkonsulent, Centre for Educational Development ved Aarhus Universitet vil præsentere ULGIS, som er en innovativ GAI-drevet platform designet til at eksperimentere og syntetisere kompetenceprofiler og læringsmål ud fra originale uddannelsestaksonomier.
Efterhånden som generativ AI (GAI) bliver mere avanceret og mere udbredt, bruger både studerende og undervisere det i stigende grad til at styrke deres faglige evner og læringsprocesser. As generative AI (GAI) becomes more advanced and more common, both students and teachers are using it more frequently to strengthen their academic abilities and learning processes.
På baggrund af længere tids efterspørgsel udbyder vi nu et seminar med fokus på studiemiljø. Formålet med seminaret er dels at dykke ned i studiemiljørelaterede emner, der kan give dig ny inspiration til dit arbejde, og dels at styrke dit kollegiale netværk på tværs af de danske universiteter. Målet er ultimativt at gøre en positiv forskel for de universitetsstuderendes studiemiljø og trivsel.
Kravet om løbende kompetenceudvikling for alt videnskabeligt personale i stillingsstrukturen fra 2019 bevirkede at diverse udviklingsprocesser, drøftelser og evalueringer blev sat i gang på universiteterne. Nu er vi der, hvor de indledende erfaringer og evalueringsprocesser på de respektive universiteter har kastet brugbare erfaringer og data af sig, og vi kan stille spørgsmålet: Hvad virker?
Kurset har et praktisk fokus og vil give deltagerne konkrete redskaber til at anvende AI som en støtte i deres daglige arbejde. Målet er at gøre undervisnings- og vejledningsopgaver mere effektive og samtidig bevare et højt fagligt niveau.
Med henblik på at få en bæredygtig uddannelse som kvalitetssikres løbende, så skal deres udformes et uddannelsesevalueringsdesign. En uddannelsesevaluering kaster lys over to spørgsmål; 1) producerer den planlagte uddannelse og læringsmuligheder, som er udviklet og organiseret, faktisk de ønskede resultater? 2) Hvordan kan uddannelsen forbedres bedst muligt? (Glatthorn et al., 2005)
Læs om, og tilmeld dig DUN Konferencen 2025!
DUN Campusvej 55 5230 Odense M
dun@dun-net.dk Tlf.: +45 6550 4406 www.dun-net.dk