Debatseminar: Hvad er universitetets pædagogiske form?

Dato: 13. januar 2022, kl. 13.00-15.30

Sted: Roskilde Universitet, lokale 07.1-008, Universitetsvej 1, bygning 07, 4000 Roskilde

Deltagergebyr: Gratis

Tilmelding


De fleste universiteter har i dag universitetspædagogiske centre. Disse centre udbyder kurser i emner såsom vejledning, digitale værktøjer og undervisningsplanlægning. Og så står de for adjunktpædagogikum, som blandt andet skal sikre en vis standard for undervisning på universitetet. Men disse tiltag med kurser og adjunktpædagogikum er en relativ ny opfindelse i universiteternes lange historie, så man kunne spørge om universitetet ikke har været ’pædagogisk’ før universitetspædagogik blev en ting i 1970’erne?

Til dette debatseminar træder vi et par skridt tilbage og stiller det grundlæggende spørgsmål: Hvad er universitetets pædagogiske form? Selvom universitetspædagogikken, som vi kender den i dag, først rigtig tog fat i Danmark i start 70’erne, så har både universitetet og ’pædagogikken’ en lang historie bag sig. Spørgsmålet er, hvad der sker, når disse to begreber møder hinanden – indoptager universitetet en pædagogik fra skoleområdet med børn som læringssubjekt? Hvad er særligt ved netop universiteterne? Hvilken pædagogisk form tager universitetet, og hvordan burde det måske se ud?

Til at reflektere over disse spørgsmål er der inviteret tre oplægsholdere, der alle har beskæftiget sig med universitetspædagogik på forskellig vis:

  • Link Arrow Nina Bonderup Dohn, professor ved Institut for Design og Kommunikation, Syddansk Universitet,
             medforfatter til bogen ’Universitetsundervisning i det 21. århundrede’ fra 2011.
  • Link Arrow Lars Geer Hammershøj, lektor i Uddannelsesvidenskab ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse,
             forfatter til en lang række publikationer om dannelse.
  • Link Arrow Jakob Egholm Feldt, professor i Historie og viceleder for Center for Problemorienteret Projektlæring,
             Roskilde Universitet, medforfatter til bogen ’Universitetsundervisning i det 21. århundrede’ fra 2011.

Læs mere