DUN anbefaler

09. februar 2017

Det gode spørgeskema og den gode evaluering

EVA har udgivet to hæfter med gode råd om, hvordan man laver et spørgeskema og en evaluering. Begge disse kan være nyttige bl.a. i forbindelse med undervisningsevaluering. [...]
18. januar 2017

DUN Conference 2017

This year's conference takes place at Vingsted near Vejle. The conference theme is "Students – co-creators, co-teachers, co-researchers". [...]
12. januar 2017

Mundtlig eksamen – brug Learning Objectives!

CBS har produceret en række film for at illustrere praksis og faldgruber for mundtlig eksamen. Der er 7 små film, som tilsammen beskriver to mulige veje - A og B - i denne fiktive mundtlige prøve. Hver vej beskrives i 4 film - det indledende møde, selve eksamen (som er den samme for begge veje), overvejelserne omkring karakter og endelig feedback. En stor opfordring til at bruge Learning Objectives ved eksamen og bedømmelse. [...]
06. juli 2016

E-læringstoolbox fra DTU

E-læringstoolbox er en samling af pædagogiske teknikker, hvor der kan benyttes læringsteknologi som hjælpemiddel. Under hver metode findes foreslåede værktøjer til disse teknikker. Målet er at for… [...]
06. juli 2016

Bedømmelse og evaluering i innovations- og entreprenørskabsundervisning på de danske universiteter

Hvordan udfører vi bedømmelse, eksamen og evaluering i innovations- og entreprenørskabsundervisningen? Det er et emne, som mange undervisere diskuterer og forsøger at finde løsninger på. Publikatione… [...]
05. juli 2016

Gruppeeksamener og PBL

 Gruppeeksamener og PBL Præsentationen omhandler alignment og forskellige holdninger til grupppeeksamen blandt ingeniør- og naturvidenskabsstuderende på Aalborg Universitet. Den gennemgår s… [...]
05. juli 2016

Validitet i eksamener

Præsentationen gennemgår to prøvevalideringsprojekter fra Aarhus Universitet. Den første er en multiple choice eksamen i medicinsk viden med alle hjælpemidler og den an… [...]
05. juli 2016

Udvikling af rollespil som pædagogisk metode og eksamensform

  Oplægget beskriver et rollespil, der kan bruges som øvelse til at få pædagogiske perspektiver på mundtlig eksamen. Spillets forl… [...]
27. juni 2016

"Skriv med glæde" af Charlotte Wegener

Bogen gør op med nogle af de forestillinger og myter, som hersker i uddannelses- og forskningsmiljøer om, at skrivning er et ensomt og surt slid. Den beskriver, hvordan vi kan skabe vaner og inspiration til vores skrivning, så skrivningen bliver en måde at tænke, lære og være i verden på. [...]
03. maj 2016

Doctoral Supervision. Organization and Dialogue

Doctoral Supervision. Organization and Dialogue Forfatter: Søren S.E. Bengtsen Udgivelsesår: 2016 Udgivet på Aahus Universitetsforlag Forskningsvejledning, herunder ph.d.-vejled… [...]
07. april 2016

EU-rapport: Dropout and Completion in Higher Education

At styrke færdiggørelsen og reducere frafaldet er kerneproblematikker for de videregående uddannelser i Europa. Dette studie viser, at studiesucces måles forskelligt på tværs af Europa, men det in… [...]
07. april 2016

Rapport: Rewarding educators and education leaders

10 konkrete anbefalinger til, hvordan universiteter kan anerkende underviserne [...]
18. februar 2016

Universitetspædagogiske publikationer 2005-2015

Danske bogpublikationer inden for universitetspædagogik udgivet i perioden 2005-2015 [...]
15. september 2015

Universitetspædagogiske praksisser

      Bogen handler om udvikling af undervisning på universiteterne og om større, mere krævende undervisningsmæssige initiativer, forløb … [...]
17. juli 2015

VUE - værktøj til udvikling af eksamensformer

Værktøj til Udvikling af Eksamensformer (VUE) er et redskab til vurdering af sammenhæng mellem læringsmål og prøveformer for enkeltfag og for hele uddannelser. [...]
17. juli 2015

Håndbog i Læringsorienterede Studieordninger

Læringsorienterede studieordninger har de studerendes læring i centrum, når der opstilles mål og vælges undervisnings-, arbejds- og prøveformer. [...]
16. juli 2015

VUF - værktøj til udvikling af feedbackformer

Værktøj til Udvikling af Feedbackformer (VUF) er et redskab, der har til formål at inspirere undervisere til at arbejde med feedback på nye måder. Du kan se værktøjet og gode eksempler på anvendelse af feedback i undervisningen via VUF Skemaet. [...]
16. juli 2015

Opgave- og skrivevejledning i klynger

Bogen er en guide til undervisere og vejledere, der har studerende, som over en længere periode skriver en større skriftlig opgave, såsom BA-projekt eller speciale. [...]