Indlæg i Forskerforum: Digitale læremidler – et disrupted felt

Forskerforum (1)

Forfatter: Lotte Rienecker

Uddrag fra artiklen:

I regeringsudspillet Fleksible universitetsuddannelser til fremtiden (september 2018) pålægges alle videregående uddannelser, at der skal anvendes relevante digitale teknologier i undervisningen. En handlingsplan er på vej og, må vi formode, ressourcer øremærket ”rustningen til den digitaliserede verden”. Det betyder at flere vip’er (videnskabeligt personale) vil blive involveret i digitale undervisningsressourcer som forfattere og leverandører af det faglige indhold. Det er en ny og anderledes læremiddel­forfatterrolle end den, vi kender fra lærebøger, for feltet savner rutiner, der også tilgodeser forfatternes interesser. 

Og det er slet ikke så ligetil som med bøgerne. Det er et disrupted felt med uklarheder om ejerskab, meritering og incitamenter, som man skal være særdeles opmærksom på, for ellers risikerer man at tabe sine rettigheder.

Hvad er det, vi som forfattere af digitale læremidler skal være opmærksomme på i forhold til ejerskab, meritering og incitamenter? Her er opmærksomhedspunkterne, inden du bliver forfatter til et digitalt universitetslæremiddel.

Læs hele artiklen s. 28-29 i Forskerforum

Tilbage til oversigten